< Back to blog

MEDIALAAN – de Persgroep Advertising start met influencer marketing

Influencers, ze zijn vandaag niet meer weg te denken uit communicatieplannen. Ze inspireren hun netwerken met eigen content rond lifestyle, mode, reizen … Door hun aanzienlijke netwerk worden influencers BV’s en worden BV’s influencers. Hun invloed op de marketingwereld wordt almaar belangrijker. Daarom was het een evidente keuze om binnen onze Creative afdeling een team op te richten dat zich op influencer marketing kan storten en er veel over kan bijleren. 

Influencers en media op elkaar afstemmen

Ludovic Lenaerts

“Eigenlijk werken we al een paar jaar met influencers”, zegt Ludovic Lenaerts, tot voor kort Manager Concepts Branded Content. “Alleen wordt de vraag groter en daarom vinden we het belangrijk om te evolueren naar een meer gestroomlijnde aanpak.” Ludovic zal dan ook een team aanvoeren dat enkel en alleen op influencer marketing werkt.  

Een van de grote doelstellingen van zijn team is om influencers en onze media op elkaar af te stemmen. “We zijn ervan overtuigd dat die twee elkaar enorm kunnen versterken. Een influencer die zijn of haar verhaal vertelt op radio, op tv of in de krant kan een campagne een groter bereik geven.” 

MEDIALAAN  - de Persgroep Publishing is altijd al het huis van vele bekende gezichten geweest. Dankzij ons influencer marketingteam zullen influencers daar binnenkort ook bij horen. “Afhankelijk van de doelstellingen van de adverteerder zullen we het geschikte gezicht voorstellen. Dit kan een BV zijn, maar evengoed een influencer die bekendheid verwierf via Instagram.”

Sterke band met native advertising

Nora Vanderschrick

Influencer marketing en native advertising gaan hand in hand, weet Tijl Sacré, Creative and Communication Director. “Het zijn allebei manieren om mensen via content te inspireren. Ze geven vaart aan je campagne.” En ook Nora Vanderschrick, Head of Native, Strategy & Creative, ziet de meerwaarde van deze aanpak in. “Influencer marketing zal ervoor zorgen dat onze native business nog beter en interessanter wordt.” Daarnaast zorgt de komst van dit team ervoor dat we onze kennis nog verder kunnen uitbouwen en dat we adverteerders en influencers nog beter zullen kunnen begeleiden. 

Een oude marketingstrategie in een nieuw jasje 

Tijl Sacré

Kritische geesten beweren dat het hele influencergegeven binnenkort alweer zal overwaaien. Maar dan zien ze over het hoofd dat het al meer dan een halve eeuw oud is, zegt Tijl Sacré. “Celebrity endorsement in de tijd van Mad Men eind jaren ’50 was ook een vorm van influencer marketing. Het is dus zeker geen hype, it’s here to stay. Het enige wat verandert, zijn de platformen waarop het verschijnt en de vormen die het aanneemt. Mensen zijn interactieve wezens, die elkaar inspireren en beïnvloeden. Iedereen kijkt wel op naar iemand anders. Daarom zal influencing altijd blijven bestaan.”
 

What you see, is what you get 

Allemaal goed en wel, maar hoe zit dat met zaken als fake Instagramaccounts? “We streven naar een transparant pricingmodel”, zegt Ludovic. “Dat past ook perfect binnen de algemene filosofie van onze regie: we willen de meest kwalitatieve, transparante en betrouwbare full service partner zijn voor onze adverteerders. Daarnaast willen we zeker onderzoeken hoe we fake engagement op social media kunnen doorprikken. Ons eigen researchteam onderwerpt elke influencercampagne aan grondige tests en deelt de uiteindelijke data. Zo willen we erachter komen welke cijfers de meeste waarde hebben en het transparantst uitdrukken hoe een influencercampagne heeft gescoord.”

Auteur

Share this on