< Back to blog

De beste multiplatform videocampagne? Op tv en VTM GO

Onlangs kwam de Australische professor Karen Nelson-Field spreken bij CommPass. Ze deelde er insights uit haar onderzoek over de cross platform performance van video. En wat bleek? Broadcaster VOD-platformen als VTM GO scoorden sterk. You go, VTM GO!

Tv-advertenties krijgen het meest aandacht

tabel 1

Op welke manier kijken consumenten naar advertenties in video? In haar onderzoek bracht Nelson-Field in kaart welke verschillen er zijn tussen Facebook video, YouTube en tv. Ze merkte op dat tv veruit het hoogst scoort op active viewing. 58% van de tijd wordt er actief naar reclame gekeken op tv, tegenover 31% bij YouTube en 4% bij Facebook. 

Het gemiddelde, dat staat voor de algemene aandacht, is eveneens het hoogst bij tv, en het laagst bij Facebook. Kortom, het traditionele medium scoort nog steeds heel sterk in kijkgedrag. 

Welke effect hebben video-advertenties op de korte termijn?

tabel

De STAS-index toont wat het effect is van adverteren op korte termijnverkoop door het aankoopgedrag van mensen die blootgesteld werden aan reclame te vergelijken met mensen die de reclame niet hebben gezien. Zo verhoogt advertising op televisie op korte termijn de verkoop met 44%, en zelfs met 61% als je televisie op mobile kijkt.

De kracht van het kleine scherm

tabel 3

Dat brengt ons bij een opvallend resultaat uit het onderzoek: kleine schermen scoren het hoogst qua STAS. Ze zorgen voor meer sales op alle platformen, TV inclusief. Hoe komt dat? Kleine schermen krijgen meer passieve aandacht, omdat de mate waarin het scherm gevuld wordt door de content (coverage) groter is. Zo scoort Facebook op mobile 27%, terwijl het op display daarentegen maar 10% haalt. Ook YouTube op mobile scoort 2% hoger dan op display. 
 

 

Multiplatform: combinatie tv en VTM GO is het best

tabel 4

Nu, tegenwoordig wil je natuurlijk dat je campagne op meerdere platformen loopt. Maar welke combinatie werkt het best? De platformen werken samen, dat is zeker, maar niet alle combinaties zijn even gunstig. 
 
Als kijkers een advertentie eerst op het klassieke tv-scherm zien en vervolgens nogmaals via BVOD, overtreft de impact op verkoop (STAS) de verwachtingen. Er wordt een meerverkoop vastgesteld van 72%, in plaats van het verwachte gemiddelde van de afzonderlijke platforms (54%). BVOD staat voor broadcaster video on demand platformen zoals Netflix en VTM GO. 
Wat gebeurt er als je klassieke televisie combineert met andere platformen? De gecombineerde STAS tussen televisie enerzijds en Facebook op mobile of YouTube op mobile anderzijds liggen een stuk lager dan de combinatie met BVOD. Dat komt simpelweg omdat Facebook en YouTube een lagere STAS hebben. 

Kortom, de beste combo is klassieke televisie en BVOD. Een combinatie die wij in huis hebben, met onze tv-zenders en onze VOD-platforms VTM GO  en Stievie. Op welke manier we adverteren op VTM GO zo kwalitatief mogelijk willen maken? Dat ontdek je aan de hand van onze 4 pijlers. 

De 4 advertentiepijlers van VTM GO

vtm go

Begin april lanceerden we VTM GO: een VOD-platform met live content, cataloguscontent, previews en web exclusive content. De advertenties die we daarop plaatsen voldoen aan vier pijlers. 

Vertrouwen van de kijker 
VTM GO werkt volgens een freemium model. Daarbij hoeven gebruikers niet te betalen voor het platform, maar krijgen ze wel reclame te zien. 
We bieden de gebruikers een evenwichtige verhouding aan tussen videocontent en advertising, in pre-roll en mid-roll. Naargelang de lengte van het tv-programma of de film, wordt de uitzending onderbroken door twee of drie reclameblokken van zo’n anderhalve minuut. 

Brand safe omgeving
Advertenties worden enkel in brand safe omgevingen geplaatst. Wanneer de videocontent over zaken als moord, terreur of discriminatie gaat, plaatsen we er geen advertenties rond. 16 procent van onze videocontent is daarom vrij van advertenties. 

Targeting: first party data 
We zorgen ervoor dat de advertenties gezien worden door de juiste doelgroep, aan de hand van targeting. Daarvoor kunnen we first party data gebruiken, want elke gebruiker van VTM GO heeft een persoonlijke login. Metingsbedrijven als Nielsen controleren geregeld of de ads afgestemd zijn op de juiste doelgroep. 

Viewability
Onze laatste pijler is ons 100% viewability aanbod. We werken met CP AVOC: cost per audible & visible on completed. Iedere verkochte impressie is dus 100% audible, visible en uitgekeken. De advertenties in VTM GO zijn unskippable en staan rond long form videocontent. 

Meer weten over adverteren in video? Lees er hier alles over
 

Auteur

Share this on