< Back to blog

Creative Belgium Awards: de favorieten van de jury #1

De hoogmis van de creatieven in België? Dat is nog steeds de Creative Belgium Awards! Als partner selecteerden we voor jou de opvallendste winnaars en vuurden we onze vragen op de jury af. Vandaag ‘Sounds Delicious’ van Lidl door de lens van jurylid Liesbeth Demolder, creative service director bij Raygun. 

De radiospot van BBDO won een Gold award in Radio & Audio. Wat maakt deze case voor jou een terechte winnaar? 

Liesbeth Demolder: “Wat van deze case een echte winnaar maakt is dat hij heel goed geproduceerd is. Pure craft. Ik weet hoe moeilijk het is om geen banale song te maken. Het idee is nochtans simpel: eenvoudige recepten op een aanstekelijke manier gezongen door een koortje dat het serieus meent. Wat het echt top maakt, is de humor en esthetiek. Mijn persoonlijke favoriet is de spot ‘Hamburger’.”

liesbeth demolder

Was er een opvallende trend onder de winnaars en genomineerden dit jaar? 

“Er waren veel inzendingen, dus we zagen meteen hoe belangrijk radio en audio blijven. Wat opviel was dat we in deze tijden van overprikkeling kritischer en veeleisender worden. Dat was ook voelbaar bij de jury. Een goed geschreven, grappige radiospot is niet langer de benchmark. Een winnaar dit jaar moest geniaal zijn op verschillende vlakken. Dat het productioneel moest uitblinken is evident, maar we verwachtten ook dat er vernieuwend werd omgegaan met mediagebruik. De winnaars zijn dan ook meer dan gewone radiospots. Je had de gepersonaliseerde spots als ‘Behind the numbers’ die nog dezelfde dag on air gingen dankzij digitale radio. Daarnaast had je de 5 minuten en 13 seconden durende radiospot voor Smart van BBDO, bijna een minipodcast dus. 5 minuten en 13 seconden is namelijk de gemiddelde tijd die we nodig hebben om een parkeerplaats te vinden. Kortom, heel veel variatie. Een dikke proficiat aan alle merken die hier voor gegaan zijn!”
 

Hoe kijk je naar de toekomst van radioreclame?

“De grens tussen radio en audio is aan het vervagen. Omdat het vaak om audioconcepten gaat, krijgen we als jury ook meer en meer cases binnen. Radio zal in de toekomst steeds vaker ingezet worden voor een crossmediaal verhaal. Ik verwacht dus dat er in de toekomst heel veel goede audio gemaakt zal worden. Hoewel voor mij pure radio ook nog steeds een kunst is. We moeten dit dan ook blijven bekronen.”

Deze case van BBDO won ook een Silver Lion op Cannes Lions 2018. Ontdek wat Isabel Peeters en Sebastien De Valck daarover zeiden
 

Auteur

Share this on