< Back to blog

DPG Media lanceert nieuw displayformaat: Xtra Social

In januari dit jaar lanceerden we al een 100% viewable aanbod en twee nieuwe impactformaten: de full impact ad en de page exclusive ad. In deze filosofie van hoge kwaliteit en maximale impact bieden we nu een nieuw displayformaat aan: Xtra Social. 

Xtra Social is een product waarbij social posts van adverteerders doorgeplaatst worden in de betrouwbare nieuwsomgevingen van HLN en 7sur7. In november 2018 rolde DPG Media Nederland het al uit en in juli lanceerden we het product ook voor Belgische adverteerders. Uit de testfase bleek al dat het product goed werkt. Vicky Naten, Sales Development Specialist: “We zien sterke resultaten qua engagement. Er is een sterke interactie met de banners en er wordt goed doorgeklikt naar de sites. Dat komt omdat mensen social posts sneller herkennen. Het is een ‘vertrouwd’ format voor iedereen.” 

Hogere engagement en attentiewaarde

Met Xtra Social willen we social fatigue tegengaan: het fenomeen waarbij gebruikers brainless door hun feed scrollen. Door de post uit de social feed te lichten en via digital display inventory in een artikel te plaatsen, krijgt hij de aandacht die hij verdient. De attentiewaarde bij Xtra Social ligt dan ook 2 à 3 x hoger dan bij Facebook of Twitter.*

Ook onze collega’s in Nederland zien mooie resultaten. Raffi Aykaz, Manager Branded Content & Development van DPG Media Nederland: “Onze klanten zien dat consumenten heel snel door hun social posts heen scrollen, vaak geen actie ondernemen en zelden de tijd nemen om iets te lezen of te bekijken. De attentiewaarde ligt meestal maar tussen de 1 en 3 seconden. Dat is zonde van alle kosten en moeite die merken doen om social media in te zetten. Wij vroegen ons dus af hoe wij binnen onze nieuwsmerken hun social posts meer effect konden geven. We zijn blij dat we nu de Xtra Social propositie hebben ontwikkeld. De uitspraak Content is king, distribution is queen is hier echt van toepassing.” 

Xtra Social

Wat levert Xtra Social de adverteerder verder op? Hij kan rekenen op extra brand awareness, en dat in de brandsafe omgeving van onze eigen nieuwsmerken. Zijn social campagnes krijgen zo extra reach en bereiken hierbij nieuwe en brede doelgroepen. Het voordeel is dat hij of zij er geen extra materiaalkosten voor moet maken, want de social posts zijn er al. De algemene globale CTR bij social display ligt ook hoger: 0,60% CTR = 10 x CTR standaarddisplay (0,06%). Lezers blijven bovendien tot 9 seconden hangen op een social post in een nieuwsomgeving. 

Uniek mobile formaat

Xtra Social is enkel op mobile te gebruiken, aangezien 80% van de social mediaconsumptie via een mobile device gebeurt. Dit is dus ook de meest natuurlijke omgeving om het formaat in te plaatsen. Waarom we even gewacht hebben om een mobile product als dit te lanceren? Omdat we eerst een sterke drager wilden ontwikkelen: die hebben we sinds mei met de nieuwe HLN-app. Social posts worden uitgeleverd in artikels op HLN en 7sur7. Ze staan enkel onderaan de artikels om de leeservaring niet te verstoren. 

*Gebaseerd op research van Polar. 

Contact

Share this on