< Back to blog

Influencer marketing #1: de fake-cirkel doorbroken

Het gebeurt regelmatig. Ik krijg een mail van een jonge marketeer waarin hij of zij zegt: ‘Deze influencer is toch veel interessanter? Want hij of zij heeft meer volgers.’ Wow wacht, denk ik dan, is het aantal volgers het juiste argument om voor een influencer te kiezen?

influencer

En bovendien, heb je al eens gekeken hoeveel fakeprofielen ertussen zitten? Het antwoord dat ik vervolgens krijg, is steeds hetzelfde: ‘Ja, maar het aantal volgers blijft wel belangrijk in de rapportering.’ Laat het nu net dat gedrag zijn dat influencers stimuleert om zoveel mogelijk volgers te hebben en om cijfers te manipuleren. Het wordt hoog tijd dat we de cirkel doorbreken.

Laten we samen aan een professionele influencermarkt bouwen

Begrijp me niet verkeerd, de kennis over influencer marketing groeit elke dag. En daardoor blijven de waarheden veranderen. Maar reden te meer om samen onze verantwoordelijkheid te nemen en voor een professionele aanpak te gaan. Mijn oproep? Bundel de krachten van verschillende generaties om het potentieel uit deze business te halen. Zet de ervaren marketeer aan tafel met de enthousiaste 90's kids en bouw samen campagnes. Kijk naar influencer marketing met een open blik en wees niet bang om te experimenteren. Dat brengt ons naadloos bij…

Durf op je bek gaan

Je weet het nog uit je kindertijd: de eerste keren dat je zonder steunwieltjes probeert te fietsen, ga je grandioos op je bek. Dat hoort erbij. Influencer marketing is net hetzelfde. Het is nieuw voor ons allemaal, dus soms is het principe: reculer pour mieux sauter! We kunnen alleen maar leren van elkaars pogingen én successen. Merk je na die ene campagne dat je niet de engagement rate behaald hebt waarvan je droomde, bedenk dan een nieuwe aanpak voor je volgende. Recht krabbelen en voeten op de trappers! 

Wat moet je dus onthouden? Combineer kennis met fris, hongerig enthousiasme en wié de volgers zijn is belangrijker dan het aantal volgers. In mijn volgende blogpost laat ik je aan de hand van een paar voorbeelden zien hoe je de juiste influencer vindt voor jouw product. 

Share this on