< Back to blog

VTM GO go go: recordjaar voor video

Het gaat snel voor VTM GO. Amper enkele maanden na de lancering breekt het digitale platform alle records. En ook short form gaat door het dak. Een ding staat vast: videocontent is onmisbaar, voor consumenten én adverteerders.

Vanwaar de noodzaak aan een digitaal platform als VTM GO?

Calogero Macaluso (Director Streaming & Marketing van DPG Media): "Als broadcaster moet je aanwezig zijn op de platformen die de kijker gebruikt. Vandaag kijkt maar liefst 54% van de jongeren tot 25 jaar enkel of overwegend digitaal. Bij de 25-39-jarigen gaat het om 27%, bij de 40-54-jarigen om 16%. Hoewel de early adopters duidelijk bij de jongeren zitten, zien we de digitale verschuiving ook bij de oudere leeftijdsgroepen jaar na jaar enorm toenemen. Dat de Vlaamse kijker steeds meer voor digitaal kiest, is natuurlijk niets nieuws. Al sinds 2014 bieden we onze content ook op andere platformen aan dan het klassieke tv-scherm: eerst met vtm.be, later met de VTM app, Stievie en sinds april ook VTM GO."

Olivier Van Zeebroeck (Digital Director van DPG Media Advertising): "VTM GO maakt het mogelijk om op een nieuwe manier long form content te consumeren: volgens jouw flexibiliteit én op het device van je voorkeur. Zo’n 65% van de gebruikers kijkt via de VTM GO app. Denk aan de heavy users die dagelijks enkele uren videocontent op een smartphone bekijken, maar ook een belangrijke doelgroep die VTM GO gebruikt in bad, wanneer de tv ‘bezet’ is door andere gezinsleden, of tijdens vrienden/ en familiebijeenkomsten. De voorbije maanden hebben we met VTM GO record na record gebroken, om te pieken in november met maar liefst 538.000 unieke gebruikers, goed voor 11 miljoen views. Meer dan 1 miljoen actieve accounts keken het afgelopen jaar naar volledige afleveringen op VTM GO. Fantastische cijfers die bewijzen dat we met VTM GO op het juiste spoor zitten."

"VTM GO biedt een 100% brand safe omgeving, iets waar andere online platformen vaak een stuk lager op scoren."

Olivier Van Zeebroeck Digital Director DPG Media

Wat maakt VTM GO uniek?

Calogero: "Onze eerste digitale platformen boden vooral catch up-service. Kijkers konden er de content van VTM, Q2, Vitaya, CAZ, VTM KIDS en VTM KIDS Jr. herbekijken. VTM GO gaat veel verder dan dat. In de content catalogus kan de kijker kiezen uit een breed aanbod van lokale fictiereeksen, in full season. Als consument loods je zo een schat aan content in huis, en dat helemaal gratis. Een belangrijk verschilpunt met de betalende video-on-demand diensten. Dankzij onze deal met Walter Presents profiteert de VTM GO-kijker ook van heel wat internationale en exclusieve topseries. Denk bijvoorbeeld aan Locked Up, een echte hit op VTM GO."

Olivier: "Die exclusiviteit biedt ook mooie kansen voor adverteerders. VTM GO maakt het mogelijk om getargette groepen bloot te stellen aan reclameboodschappen, en dat in een kwalitatieve omgeving met top content. VTM GO biedt een 100% brand safe omgeving, iets waar andere online platformen vaak een stuk lager op scoren. Spots zijn unskippable én worden steeds op een volledig scherm gekeken. En last but not least: volgens een recente studie van Nielsen DAR scoren onze first party data op socio-demo het beste op de markt en doen we het daarmee tot 50% beter dan YouTube.
Als adverteerder moet je de consument volgen en dat betekent present zijn in onlinevideo, zowel long als short form. Want ook die laatste breekt alle records. Het afgelopen jaar is het bereik van short form op HLN vernegenvoudigd, goed voor 2,7 miljoen views per dag. Denk daarbij aan videocontent van VTM-nieuws en Q-Music, maar ook aan entertainment- en showbizzvideo’s aangevuld met redactionele content. Video gaat door het dak. Qua dagelijks en wekelijks bereik heeft onze videocontent een kwantumstap gezet en YouTube bijgebeend. Televisie blijft vandaag een goede basis voor een mediaplan, maar een digitaal videoplan kan voor adverteerders niet langer ontbreken. Wees transparant over viewability KPI’s en challenge us. Wij verrassen je met een sterk aanbod en gematchte prijs."

Wat staat er in 2020 te gebeuren met VTM GO?

Calogero: "Content is key. Die beslecht de strijd om de eyeballs van de consument. De ‘cross platform by design’-aanpak wordt daarbij steeds belangrijker. Digitale content moet een eigen verhaal hebben en complementair zijn aan het lineair kijken. Zo zijn er concrete plannen voor een extra format rond Blind Getrouwd, exclusief voor VTM GO. En ook voor The Voice Van Vlaanderen werken we aan een concept waarbij het programma digitaal een eigen leven kan leiden. Kortom, de kijker een exclusieve, eigen reden bieden om digitaal te kijken."

Olivier: "Ook de verdere tv-integratie staat hoog op de agenda. VTM GO is nu al beschikbaar op Apple en Android tv en Google Chromecast, maar we willen de aanwezigheid op het tv-scherm nog vergroten. Dat is belangrijk voor 35-plussers die liever niet urenlang op een klein scherm kijken. Een grotere beschikbaarheid zal ons bereik nog verder omhoogstuwen. En om dat te realiseren, blijven we doorinvesteren in VTM GO."

Share this on