< Back to blog

DPG Media meet impact van campagnes nu volledig crossmediaal

De Media Impact-studie (MIP) van DPG Media gaat volledig crossmediaal. Vanaf nu kan je bij DPG Media terecht voor een crossmediale meting helemaal op maat van jouw campagne, met een grote dosis flexibiliteit om te focussen op wat écht belangrijk is voor je merk. Want jouw merk is uniek, en dat is onze impactmeting ook.

De Media Impact-studie van DPG Media toont al decennia lang het succes aan van tv-, radio- en printcampagnes en helpt adverteerders zo om meer impactvol te zijn in de toekomst. Om nog beter te begrijpen wat de sterktes en uitdagingen in communicatie zijn, herdachten onze media-experts de MIP volledig. Samen gaan we aan de slag om jouw campagne nog beter te laten renderen. En dat doen we aan de hand van 5 kernfactoren.

1. De MIP meet vanaf nu crossmediaal

De crossmediale MIP test de impact van de volledige campagne én de afzonderlijke campagne-uitingen.

De MIP bood reeds aparte impactmetingen aan voor tv-, radio- en printcampagnes. Maar vanaf nu krijgt iedere uiting in de mediamix een plaats in een en dezelfde impactmeting: van VTM tot Qmusic, van Dag Allemaal tot HLN.be, van De Morgen tot VTM GO. 

Pieter Markey, Advertising Research Manager bij DPG Media: “DPG Media heeft een uniek en enorm uitgebreid aanbod aan media, waarbij de verschillende media elkaar ook versterken. Een volledig zicht op de impact van de campagne en hoe deze verschillende media samenwerken is dus cruciaal. Eens we voldoende metingen hebben uitgevoerd, kunnen we op basis van meta-analyses adviseren welke mediamix het beste rendeert voor een bepaalde sector of doelstelling. Zo kunnen we adverteerders in de toekomst 100% blijven ondersteunen en adviseren.”

Shana Vereecken, Category & Brand Specialist Natural Foods bij Lotus Bakeries: “De crossmediale MIP gaf ons belangrijke inzichten in de effectiviteit van onze verschillende tv- en printcampagnes en liet ons toe hier ook doelgerichte acties rond te nemen. Zo pasten we onder meer onze eindvisuals aan, wat resulteerde in een significante groei van de herkenning en attributie van de merknaam Nakd.”

2. De MIP houdt nog meer rekening met wat je wilt bereiken met je campagne

De doelstellingen van elke campagne verschillen, dus passen we de MIP mee aan aan die doelstellingen.

Afhankelijk van de maturiteit van het merk of van de merkenstrategie kan een campagne zich richten op een bepaald deel van de consumentenfunnel. Sommige marketeers focussen op het opbouwen van merkbekendheid, andere marketeers willen vooral een groep trouwe fans uitbouwen. De nieuwe MIP past zich aan aan die verschillende merkovertuigingen. 

Niels Schillewaert, Managing Partner bij InSites Consulting: “InSites Consulting ontwikkelde het ‘brand religion©’ model om de vele verschillende klassieke en hedendaagse marketingtheorieën te bundelen op een intuïtieve manier. DPG Media gebruikt deze religies in de nieuwe MIP, zodat iedere campagne gemeten wordt op maat van de doelstellingen van de adverteerder.” 

MIP

Bij elke meting in de vernieuwde MIP komen elementen uit elke religie aan bod, zodat we de impact op de volledige consumentenfunnel in kaart kunnen brengen. Maar de adverteerder staat daarenboven vrij om in te zoomen op een bepaalde merkenreligie. De MIP is flexibel en vormt zich dus naar de wensen van de adverteerder.

Pieter Markey: “Bij een ‘penetration religion’-impactmeting wordt gepolst naar mogelijke situaties waarin consumenten met een merk in aanraking komen. Dit gaat dus verder dan de klassieke merkbekendheid. De vraag is niet enkel ‘Welke frisdrankmerken ken je?’ maar wel ‘Aan welke merken denk je als je dorst hebt?’ of ‘Waar grijp je naar na het sporten?’. Een ‘influencer religion’ gaat dan weer dieper in op hoe vaak en op welke manier over een merk gecommuniceerd wordt. Dit levert een pak meer info op dan de klassiek Net Promotor Score. Een adverteerder kan focussen op een religie naar keuze.”

3. De MIP meet nog beter de emoties van je consument

Veel meer dan ‘likeability’ zegt onze wetenschappelijk gevalideerde emotie-segmentatie in de MIP hoe jouw advertentie binnenkomt bij de consumenten.

Onderzoek toont het telkens opnieuw aan: een sterke campagne speelt in op emoties om haar boodschap over te brengen. Het is echter niet evident om emoties goed te capteren. Daarom introduceert DPG Media, samen met InSites Consulting, een wetenschappelijk gevalideerde emotie-segmentatie. Zo zien we perfect wat een campagne teweeggebracht heeft. 

Het ‘emotive wheel’ is gebaseerd op 35 onderliggende emoties die samengevat kunnen worden in 7 segmenten. DPG Media en InSites Consulting hebben 10 emoties geselecteerd met een grote voorspellende waarde om de campagne in één van de 7 segmenten toe te wijzen. Zo blijft de impactmeting strak zonder aan waarde in te boeten. Gecombineerd met een meer klassieke evaluatie van de spot (wat vond men leuk en minder leuk) is dit een goudmijn voor creatieven.

MIP

Niels Schillewaert: “Om emoties te capteren wil je rationalisatie van de antwoorden zoveel mogelijk uitsluiten. Daarom kozen we er samen met DPG Media voor om gebruik te maken van een ‘swiping tool’ met een tijdslimiet om te antwoorden. Op een intuïtieve en snelle manier polsen we naar de emotie die een campagne teweeg heeft gebracht. De consument antwoordt op basis van ‘gut feeling’.

4. De MIP weet dat jouw merk uniek is

Daarom testen we met de MIP het imago van jouw merk op maat.

Elk merk probeert zich op zijn eigen manier te positioneren in de markt. Het is dus niet meer dan normaal dat daar bij het testen van het merkimago rekening mee wordt gehouden. Daarom kan een adverteerder in de nieuwe MIP zelf tot 10 eigen imago- of kernwaarden definiëren om de evolutie ervan in kaart te brengen. Gedaan dus met generieke merkwaarden als ‘fun’, ‘price-quality’...

5. Je ontvangt een persoonlijk rapport uit de MIP

Geen geautomatiseerd dashboard dus, maar een grondige campagne-analyse op jouw maat, waar je zelf echt mee aan de slag kan gaan.

De resultaten van de impactmeting worden geanalyseerd door het Advertising Research Team van DPG Media. Zij formuleren een sterk advies in het kader van jouw toekomstige campagnes. Er wordt een op maat gemaakt rapport opgesteld en, indien gewenst, bij jou gepresenteerd. Zo kan je meteen al je vragen kwijt en kunnen we jou nog beter servicen.

Julie Neyman, National Sales Director bij DPG Media: “Met de MIP impactmeting bieden wij  de adverteerder de mogelijkheid om zijn campagne te evalueren en effectief bij te sturen waar nodig.  Het helpt onze adverteerders om onderbouwde beslissingen te nemen, te optimaliseren en elke dag meer impact te halen.”

Interesse in de crossmediale MIP?

Geef ons gerust een seintje.
Share this on