< Back to blog

De 3 fases van de marketing funnel: hoe pas je ze toe in jouw advertentiecampagne?

Een mogelijke klant koopt zelden bij het eerste contact met je merk. Als adverteerder moet je die klant door de marketing funnel heen loodsen, van awareness naar consideration tot conversion. Maar hoe weet je in welke fase iemand zich bevindt en hoe benader je je marketing dan? Zo pak je het aan!

Van eerste contact tot conversie

Funnel

Even opfrissen: de marketing funnel is een trechtermodel dat gaat van awareness over consideration naar conversion. In onze DPG Media Guide vertaalden we dat naar Think, Feel en Do. Maar hoe je het ook noemt, het gaat altijd om een trechter. In de eerste Think-fase wil je vooral veel mensen bereiken en kennis laten maken met je merk. Daaruit distilleer je degenen die meer over je merk willen weten, en een deel daarvan kan je uiteindelijk overhalen tot conversie. 

Elke fase van de marketing funnel is van belang om van iemand een klant te maken. Het gaat altijd om de totaalervaring vanaf het moment dat iemand in aanraking komt met je merk, tot de aankoop én daarna.

Waarom je je boodschap moet afstemmen op de fase

Wist je dat klanten gemiddeld 7 touchpoints nodig hebben voor ze overgaan tot actie? Mensen converteren zelden bij het eerste contact. Dat betekent dus dat een harde call-to-action om te doen kopen in de Think-fase nooit zal werken. Je moet je klant tijd geven, ze warm maken en zachtjes richting conversie ‘nudgen’. Dat doe je door je advertentieboodschap af te stemmen op de fase waarin iemand zich bevindt. Het is dus belangrijk dat je weet waar je klant zit, en welk kanaal en medium daar het best bij past.

Hoe gebruik je de marketing funnel voor jouw doelstellingen?

Een eerste stap is om je doelstellingen helder te krijgen. Wil je zoveel mogelijk mensen kennis laten maken met je merk of product? Of is lead gen voor jou belangrijk en wil je focussen op conversie? 

Weet dat de marketingfunnel niet strikt lineair is. De verschillende fases zijn met elkaar verweven, en het beste is dan ook om tegelijk in te spelen op de verschillende fases. Dat kan bijvoorbeeld door binnen één campagne de verschillende doelstellingen te realiseren, of dat stapsgewijs doorheen het jaar te doen.

Hoe pak je het concreet aan per fase?

Think

In deze fase komt het erop aan jouw merknaam bij zoveel mogelijk mensen top of mind te krijgen. Je speelt in op merkbekendheid en in mindere mate op merkidentiteit. In deze fase verwacht je niet meteen een actie van je  consument. Het is de bedoeling zoveel mogelijk mensen op korte termijn bekend te maken met je merk, product of dienst. De Think-fase blijf je het liefst continu voeden, altijd. 

Merkbekendheid bereik je door tv-spots op piekmomenten, radiospots in de ochtend, maar ook met belangrijke advertentieposities in magazines en kranten, en online video-ads. Meer weten over advertentiemogelijkheden in de Think-fase? Je leest het in de DPG Media Guide.

Feel

Hier gaat het erom een waardevolle relatie te creëren tussen merk en consument. Je weet dat deze mensen je naam al kennen en een beetje verder staan in de funnel omdat ze bijvoorbeeld een video bekeken, zich inschreven op de nieuwsbrief of je volgen op social media. 
Het imago van je merk vormgeven doe je door storytelling en emoties. Dit is de plek om jouw verhaal te vertellen.

In de Feel-fase werken deze contenttypes goed: branded content op tv, content partnerships op radio en tv, native advertising en publireportages in kranten en tijdschriften, online en offline. Lees meer over de verschillende contenttypes in de Feel-fase in de DPG Media Guide.

Do

In deze fase wil je de consument heel concreet actie laten ondernemen. Omdat je echt op zoek gaat naar een gedragsverandering, is je boodschap hier veel meer activerend en promotioneel. We weten dat de doelgroep in deze fase zit, omdat ze interesse toonden in een product of dienst, en bijvoorbeeld al  interactie hadden met je merk.

Gerichte targeting is hier van groot belang, met bijvoorbeeld addressable TV of online targeted en retargeted marketing. Ook coupons en samples via advertising in kranten en magazines zijn hier een goede aanpak. In de DPG Media Guide gaan we hier dieper op in. 

Funnel

De marketing funnel is dus cruciaal om je advertising te laten lonen. Door je doelgroep erdoor te loodsen, met de juiste boodschap via het juiste medium, behaal je sneller en gerichter je marketingdoelstellingen. 

Ontdek hoe DPG Media jou kan helpen om je marketingdoelstellingen te behalen, in elke fase van de funnel.

Share this on