Adverteren in tijden van corona? Get inspired! 

Hoe communiceer je als merk in bizarre tijden als deze? Kan je rond nieuws en content dat bulkt van het woord “corona” alsnog positief in het oog springen met je merk? Het antwoord is JA! We selecteerden vijf campagnes die momenteel bij ons lopen en de link leggen naar de actualiteit. Ontdek hoe deze vijf merken een goed evenwicht vinden in deze onevenwichtige tijden. 

 

#coronaconfessions

JBC en ICI Paris XL spelen in op VTM-campagne met #kooplokaal

De coronaquarantaine: iedereen heeft 'm op zijn/haar manier beleefd vanuit zijn/haar kot. Nu de maatregelen wat versoepelen, kunnen we uitkijken naar betere tijden en is het tijd voor wat fun en positivisme. Namelijk: lachen met de rare gewoonten die we ons tijden de quarantaine eigen hebben gemaakt. VTM gaat - d.m.v. een tv-campagne met getuigenissen van BV's - de dialoog aan met haar kijkers en vraagt hen om hun #coronaconfessions (gekke coronagewoonten) te delen. Twee partners, JBC en ICI Paris XL, verbinden zich aan deze campagne d.m.v. een 10 seconden tag-on bij de tv-campagne op VTM. Zij spelen in op de confessions van onze BV's en maken de consument graag nog eens bewust van #kooplokaal in deze nieuwe, positieve fase.  

Unizo

Winkelhier bij je winkelier

UNIZO spreekt op een opvallende en positieve manier haar steun uit aan al haar leden via de radiozenders van DPG Media en VRT. De campagne bestaat uit een ‘familie’ van (meezing)radiospots op vijf zenders (Qmusic, Joe, TOPradio, StuBru en Radio 2) waarin ‘winkelhieren’ centraal staat. De creatie van productiehuis Brandy, met een hoog oorwurmgehalte, wordt ingezongen door Raf Van Brussel (Joe) en Maureen Vanherberghen (Qmusic).

De spot is een ‘donut-spot’: een radio-advertentie met eenzelfde begin en einde maar met een middenstuk dat van boodschap kan veranderen. Dé manier om ondanks een veranderende boodschap toch brand awareness te behouden. Die verschillende boodschappen worden ingevuld door Unizo en door haar partners KBCVIA (maaltijd- en ecocheques), Liantis en Proximus. Meer informatie over dit initiatief lees je hier.

Meer informatie over dit initiatief

Lactalis - Galbani

Hart onder de riem van de horeca

Met een full page in de NP-kranten (en dus ook Het Laatste Nieuws en De Morgen) riep Galbani de consumenten op om horeca-uitbaters te steunen in deze crisisperiode. De Belgische horeca wordt sterk getroffen en daarom zet Galbani mee de schouders onder het platform horecacomeback.be om zo de horeca mee te steunen. Voor Lactalis was dit een primeur: de eerste keer kranten als advertentiemedium.

Lactalis Galbani - horecacomeback

 

bol.com

(Bijna) gratis e- en luisterboeken voor de thuisblijvertjes

Quarantaine: geen gemakkelijke periode voor kinderen om de dagen te vullen. Om hen bij te staan, richtte bol.com een tijdelijke speciale club voor thuisblijvertjes op: een landingspagina waar kinderen in elke leeftijdscategorie verschillende (bijna) gratis e- en luisterboeken kunnen vinden. Per week kunnen er 10 boeken voor kinderen van 4 tot 12 gedownload worden aan 1 cent per stuk: 5 luisterboeken en 5 e-books.
Met twee native artikels op HLN.be droeg bol.com zijn boodschap uit binnen de doelgroep én bouwde het zijn bereik op.

bol.com thuisblijvertjes native home

 

meer info over deze case

Telenet

#samenerdoor

Heel concrete tips & tricks delen die het de consument makkelijker moeten maken om deze crisis door te komen: dat is wat Telenet wilde doen met haar actie “samen erdoor”. Hoe ze dat deden? Met 5 native artikels op HLN.be, elk met een getuigenis van een Telenet-medewerker rond een coronagerelateerd vraagstuk. Rond deze artikels activeerde Telenet - via bannering - de HLN.be lezers om voor meer tips & tricks naar www.telenetsamenerdoor.be te surfen.

Dit waren de 5 artikels: 

 

 

proximus nolimitsathome coronaTelenet samenerdoor op HLN.be

 

Proximus

#nolimitsathome

Proximus wil mensen verbinden. In tijden van quarantaine is een zonsondergang aan zee, op het strand, geen optie. Maar dankzij deze stunt van Proximus kon iedereen zich toch even op het strand wanen. Sean D'Hondt bracht een live versie van het nummer "Ordinary" vanop het strand van Oostende bij zonsondergang. Dat optreden werd uitgezonden als Jingle XL (90'') op VTM maar werd ook ingezet als preroll op HLN.be, VTM.be en VTM GO. Ook op onze radiozenders werd het speciale optreden vermeld en Sean D'Hondt voerde extra promo via z'n eigen socials. Een exclusief initiatief dat ook heel wat redactionele aandacht kreeg! 

Proximus - live sessie Sean D'Hondt Oostende

 

Zonsondergang concert Social Sean

 

Proximus

#nolimitsathome

Proximus wilt alle binnenblijvers nog een hart onder de riem steken. Met een tv-spot op VTM, Q2 en Vitaya, tot zolang de quarantainemaatregelen gelden, maken ze hun publiek duidelijk dat je huis alles kan zijn wat je maar wilt: een theater, een café, een sportzaal, … wat je maar wilt. “#nolimitsathome, Think possible,” zo luidt het bij Proximus.

Soubry

Smaakt even goed in uw kot. #stayhome

Tussen 10 en 13 april ondersteunde Soubry de boodschap om in uw kot te blijven met deze tv-spot: een spot die ze eerder al gebruikten, maar nu achteruit afspeelden. Deze videocampagne liep op VTM en op HLN.be, met de boodschap: "Soubry. Smaakt even goed in uw kot. #stayhome."

Lidl

Postkaarten om helden te bedanken

Er zijn ontelbaar veel helden die ervoor zorgen dat we samen sterk staan in tijden van corona: van de verpleger in het ziekenhuis, de kassierster in de supermarkt tot de buurvrouw die inkopen doet voor zij die dat niet kunnen. Lidl trakteerde de lezers van Het Laatste Nieuws en De Morgen op leuke postkaarten om die helden te overspoelen met bedankjes. Via een encart in de krant op vrijdag 3 april 2020 - een A4 kaart met daarop 4 postkaarten om uit te knippen - verspreidde Lidl de boodschap: “Bedank jouw helden. #zorg goed voor elkaar”

Postkaarten Lidl voorkantLidl postkaarten back

 

Flandria

Steun lokale telers, kies voor verse groenten en fruit van bij ons

De aangekondigde lockdown zorgde voor hamstergedrag bij heel wat consumenten. Wanneer mensen hamsteren, kiezen ze duidelijk voor andere zaken in hun winkelkar: meer producten met langere houdbaarheidsdatum (droge voeding, diepvriesvoeding), minder verse groenten en fruit. Maar ook al zitten we volop in coronacrisis, de Belgische groenten- en fruittelers draaien nog wél op volle toeren. Zij kunnen hun oogst niet on hold zetten en dreigen met heel wat overschotten te stranden die weggegooid moeten worden. 

Tijd om de consument te sensibiliseren vond Flandria. Met een 10” billboard op VTM, Q2, Vitaya en Caz (van 6 tot en met 19 april) moedigt Flandria de kijkers aan om te kiezen voor verse groenten en fruit van bij ons. Dat is een belangrijke stap om onze economie, maar ook de lokale telers, te ondersteunen. En: het is de beste keuze voor je gezondheid.

 

Campina

Virtuele paasuitstap bij boer Ben

Door het coronavirus ziet de paasvakantie er helemaal anders uit dan gewoonlijk. Om toch dat leuke paasuitje te kunnen maken met het gezin, kon je dankzij Campina een virtuele frisse neus halen op de boerderij van boer Ben. Op zaterdag 11 april 2020 nodigde Campina iedereen uit om via www.instagram.com/campinabe/ een educatieve virtuele tour te maken op de boerderij van boer Ben Versteynen. Hij vertelde samen met zijn stiefdochter Silke hoe zijn dag als melkboer er uitziet, hoe zijn koeien worden gemolken en toonde trots hoe die lekker buiten in de wei grazen. Na afloop van de rondleiding konden de kijkers uitgebreid live vragen stellen aan boer Ben. 

Campina - dat op haar eigen Instagramprofiel al postte rond dit initiatief - koos voor Xtra Social op de HLN app om haar bereik te vergroten. 
 

Campina Xtra Social

 

Meer informatie over Xtra Social

KBC

Onderzoek: Geldvragen in tijden van corona

HLN lanceerde een corona-initiatief: “Stel je vragen rond corona aan HLN”. Na een 14-tal dagen in lockdown kreeg de redactie meer dan 80.000 vragen binnen van ongeruste lezers. Het viel de redactie op dat er een evolutie zat in de vragen: ze gingen meer en meer over financiën en minder over gezondheid, waar dat eerder omgekeerd was. Ook KBC kreeg via KBC Live heel wat ongeruste vragen. 

Vanuit die ervaring volgde het idee om samen een onderzoek te lanceren: VTM Nieuws, HLN en KBC checken van welke geldvragen de Belg wakker ligt in tijden van corona.

Het onderzoek en de resultaten ervan kwamen uitgebreid aan bod in VTM Nieuws en op HLN.be, 7sur7.be en op Joe en Qmusic. N.a.v. dit onderzoek werd de vraag op HLN aangepast: “Stel al uw vragen rond geld en corona”. Daarna werd een native campagne opgezet waarbij een KBC-expert alle vragen rond geld en corona beantwoordde in een dagelijkse rubriek op HLN.be, in Het Laatste Nieuws en op 7sur7.be. Ook in de rubriek van Sven Ornelis op Joe werd telkens een vraag opgepikt. 

Bekijk het dossier op HLN.be: https://www.hln.be/dossier/uw-geld-en-corona.

 

Onderzoek KBC - HLNKBC - HLN rubriekKBC - artikel HLN.be

Devos & Lemmens

Nog even volhouden en we zitten weer samen aan tafel

Devos & Lemmens laste last minute een tv- en radiospot in n.a.v. de lockdown. Ze steken alle Belgen een hart onder de riem tijdens deze quarantaine en kijken al uit naar de gezellige feestjes - mét sauspotten - na deze crisis.