< Terug naar blog

5 dingen om te onthouden uit onze What’s UP Creativity

It’s all about creativity! Op 13 juni organiseerden we het event What’s UP Creativity: een inspirerende voormiddag met sprekers die je meenamen in verhalen over creatieve content. De 5 dingen die wij onthouden uit deze sessie? Die ontdek je hier! 

1. Speel in op het onbewuste van je consument

paul smit

“Om te beginnen test ik graag eens hoe intelligent mijn publiek is.” Zo begon filosoof en cabaretier Paul Smit zijn presentatie en bam! Iedereen was wakker. Met slimme raadseltjes en illusies toonde hij aan hoe ons brein werkt en hoe het ons gedrag bepaalt. In een maatschappij waar the sky the limit is, zijn we ervan overtuigd dat we uit vrije wil handelen. Maar niets is minder waar. Het brein gaat gewoon zijn eigen gangetje. “Ons onbewuste bestaat uit 11 miljoen bits, meer dan een laptop. Maar onze bewuste gedachten beslaan maar 60 bits. Niet zo gek veel dus…” Als marketeer speel je dus maar beter in op het onbewuste. En maak de zaken vooral niet te complex. “Vertel emotionele, verrassende verhalen. Zo overtuig je consumenten om voor jouw product te kiezen”, zei Paul daarover. En hoe je dan op die creatieve verhalen komt? “Vooral niet door hard te zitten nadenken, de beste ideeën komen vanzelf.” 

2. Laat ons samen koffie drinken en dromen realiseren!

Tijl Sacré

Verhalen creëren om de consument te raken, dat is waar het bij ons dagelijks om draait. Zowel in onze media, op onze platformen als in ons creatief team. Welke rol spelen merken daarin? “Zij moeten een verhaal hebben en daarmee de consument raken op het juiste moment”, zei Tijl Sacré, Creative & Communication Director Advertising bij DPG Media. Zo zorg je ervoor dat mensen voor je merk kiezen in een overload aan keuzemogelijkheden. Hoe begin je eraan? Kom met ons praten! Echt, want wij hebben onze hele structuur aangepast om jou op de best mogelijke manier te begeleiden in je content marketing. Van creatieve ideeën tot uitstekende uitvoering: onze specialisten zorgen dat het eindresultaat een geslaagd verhaal wordt. Full funnel, weet je wel… Koffietje drinken?

3. Werken met influencers? Ga voor relevant bereik en eerlijk engagement

Ludovic Lenaerts

Ludovic Lenaerts, Head of Influencer Marketing bij DPG Media Advertising, had enkele vragen voor zijn publiek. Of ze al over influencer marketing gehoord hadden? Alle handen de lucht in. Wie al samenwerkte met influencers? Daar gingen al enkele handen naar beneden. Tijd voor Ludovic om de zaal warm te maken voor zijn cause. 40%: dat is het aantal adverteerders dat volgens een BAM-studie dit jaar al beroep deed op influencers. “Geen enkele andere vorm van marketing biedt je zo’n grote interactie met je consument”, aldus Ludovic. Je kan er niet onderuit: influencer marketing is here to stay, dus dan kan je het maar beter goed doen. Hoe wij dat aanpakken? Door je te gidsen met onze nieuwe influencer marketing-afdeling. Maar wat maakt een influencercampagne voor ons nu geslaagd? “Er zijn vier pijlers”, zei Ludovic. “Geloofwaardigheid, goede storytelling, focus op volgers en uiteraard: de juiste doelgroep aanspreken.” We denken mee na over een strategisch sterke campagne en putten uit een eigen database van 350 kwalitatieve influencers, waaronder onze bekende gezichten. Last but not least vertelde Ludovic dat we enkel samenwerken met influencers die een relevant bereik en een eerlijk engagement hebben. Een van die influencers is Sean Dhondt, een vast gezicht binnen DPG Media. Hij kwam dan ook even het podium op om te vertellen hoe hij in influencing gerold is en wat hij belangrijk vindt: “Wanneer ik met een merk samenwerk, wil ik dat op de lange termijn kunnen doen.” Of kort gezegd: stick to one thing. 

4. Consumers love branded content, als die goed én duidelijk gelabeld is

Nora Vanderschrick

Nora Vanderschrick, Head of Native, Strategy & Creative bij DPG Media Advertising, startte met sterke cijfers: “70% van de mensen staat open voor content via branded content, eigen onderzoek leert ons zelfs dat dat 86% is.” Mensen pikken branded content en het smaakt hen, zolang het goede content is die duidelijk is gelabeld. Kortom, de juiste boodschap op het juiste moment bij de juiste doelgroep. 

Nora nam uitgebreid de tijd om naar enkele sterke cases te kijken. Dove showde echte vrouwen in een Real Nina. Center Parcs haakte in op “Dat Belooft Voor Later”: Staf prankte de kids van influencergezinnen in de herkenbare cottages én stuurde die gezinnen ook op stap door het park. Dash tot slot vond dat het welletjes was met de typische takenverdeling in het huishouden en lanceerde een crossmediale campagne onder de #sharetheload. Wat opviel aan deze cases? Alle drie zijn ze crossmediaal en creatief, hebben ze een doordachte strategie en een sterke link met onze eigen merken en programma’s. 

Er kwamen heel wat creatieve mogelijkheden aan bod in Nora's presentatie, een daarvan was tv-sponsoring. Benieuwd naar meer info daarover? Download hier onze presentatie

5. It’s all about moments

Davy Parmentier

Creatief directeur van DPG Media, Davy Parmentier, heeft naar eigen zeggen de leukste job in het bedrijf: hij mag beslissen welke programma’s op tv komen. Wat een programma geslaagd maakt? “Straffe momenten die je je herinnert.” Aan de hand van fragmenten (én previews) toonde Davy aan dat ijzersterke content bestaat uit momenten die je hart verwarmen, die je ontroeren, je aan het lachen brengen, je op het puntje van je stoel doen zitten en je verbinden met de mensen om je heen. Zulke momenten ontstaan soms spontaan maar kan je ook creëren, aldus Davy. En dat wil hij samen doen. Met Beat VTM bijvoorbeeld: een gloednieuw programma dat er zit aan te komen en in het niets lijkt op andere programma’s die eerder op onze zender te zien waren. Getriggerd? Kom met ons praten! 

Op de hoogte blijven van onze events? Schrijf je dan in op onze nieuwsbrief, onderaan deze pagina. 

Delen