< Terug naar blog

Cannes Lions 2018 door de ogen van BBDO

Dit jaar gingen vijf Belgische agencies aan de haal met een aantal van de felbegeerde Lions. In deze reeks laten we hen aan het woord over hun kijk op het festival in Cannes. BBDO bijt de spits af. Isabel Peeters, COO: "Ik ben de stelling 'print is dead' beu, want niemand maakt nog dat onderscheid tussen verschillende media."

Jullie behaalden Silver in Radio met een radiocampagne voor LIDL, bestaande uit drie muzikale spots. Wat betekent zo’n prijs voor jullie?

Thumbnail

Sebastien De Valck, Creative Director: “Ik zie het als een benchmark voor het goede werk. Zo’n prijs heeft ook effect op adverteerders en op de resultaten van de campagne. Voor LIDL is die herpositionering belangrijk geweest, ze zijn meer top of mind nu bij de doelgroepen die ze willen bereiken. Ook zorgt de prijs ervoor dat het nog meer een referentiecase wordt. Andere klanten contacteren ons omdat ze ook die shift naar een warmer merk willen maken.”

Isabel Peeters, CCO: “Met die prijs bewijzen we dat we de tweede beste retailspot van de wereld gemaakt hebben, en dat creativiteit loont. Campagnes zijn meer dan ooit te vergelijken, omdat ze dankzij het internet de wereld rondreizen. Vroeger kwamen ze alleen op tv of radio in België, nu ligt de ambitie bij iedereen hoger. Het Lidl-verhaal is een waardig retailverhaal, want ze hebben de moed die nodig is voor een goede communicatie. De samenwerking met Lidl is dan ook vrij intensief. We leggen de objectieven samen op tafel en werken elke dag als een sterk team dat elkaar aanvult om die te behalen. Zo kom je tot campagnes die het verschil maken.” 

Wat was je favoriete case?

Sebastien: “Mijn favoriete case is ‘Tagwords’, de Grand Prix in Print van Budweisser. En wel omdat hij supervernieuwend is binnen print advertising. Ze hebben op een revolutionaire manier gebruik gemaakt van print, door de combinatie met internetkanalen als Google te maken. Het concept? Mensen via affiches zoektermen laten googelen, die uitkwamen op foto’s van beroemde rockmuzikanten met blikjes Budweisser. Het werd de grootste muziekcampagne ooit.”

Isabel: “Mijn favoriete case was ‘SelfieSTIX’ van Pedigree. Het ging om een instrumentje op je gsm, waar je een stick in kan klemmen om je hond te lokken en zo een selfie te kunnen maken. Dat is natuurlijk slim: het digitale gecombineerd met een product. Want zoiets kan je makkelijk online delen.”

Wat was de opmerkelijkste evolutie op het festival?

Isabel: “De eerste evolutie die ik opmerkte, was dat de reclame-industrie door Facebook en Google een enorme industrie geworden is. Iedereen kent nu alle aanwezige merken. Vroeger waren we een zapindustrie. De tweede evolutie die ik zag was op het vlak van technologische trends. Vroeger dachten we dat wij die moesten volgen. Vandaag is het omgekeerd: als je een relevant idee hebt, zal de technologie jou wel volgen.”

Sebastien: “Ik vond het frappant om te zien hoe hard de reclamewereld op de #MeToo-beweging heeft ingespeeld. Dat ruikt volgens mij wat naar fout opportunisme. Ze zagen een trend en wilden er emotioneel op reageren en prijzen binnenrijven. Natuurlijk hebben zo’n campagnes ook een positief effect, maar het is wel spijtig dat je daarom voortdurend hetzelfde soort ideeën aantreft op het festival.”

Wat vind je van de uitspraak ‘Print is dead’ in het kader van het festival?

Isabel: “Ik ben die uitspraak een beetje beu, want niemand maakt nog dat onderscheid tussen verschillende media. Ik vergelijk print graag met wit brood. Zijn er nog veel mensen die alleen wit brood eten? Nee, ze eten ook quinoa en volkoren brood. Maar kan een bakkerij daarom zonder wit brood? Nee, natuurlijk niet. Het gaat om je audience bereiken. Op de juiste manier en met het beste idee voor elke drager.”

Auteur

Delen