< Terug naar blog

Cannes Lions 2018 door de ogen van FamousGrey

Dit jaar gingen vijf Belgische agencies aan de haal met een aantal van de felbegeerde Lions. In deze reeks laten we hen aan het woord over hun kijk op het festival in Cannes. We spraken met Emily Rammant, Production Director bij FamousGrey. "Vroeger wilden we laten zien wat we konden, nu willen we laten zien hoe we de wereld kunnen verbeteren met wat we kunnen.”

Jullie wonnen een Silver Lion in Outdoor, een Bronze Lion in Brand Experience & Activation en een Bronze Lion in PR, voor ‘Recruiting Car’ van Volvo. Wat betekent het om zulke prijzen te winnen?

Thumbnail

Emily Rammant, Production Director: “Een Lion winnen op het Cannes Lions Festival is zoals je hoofd onder de kraan steken op een warme dag als deze. Het doet zo’n deugd na al dat zwoegen en zweten. Want het is dan ook de bekroning van een ongelooflijk avontuur waarbij de klant veel durf heeft getoond en het agency alles op alles heeft gezet om een uitzonderlijke prestatie neer te zetten. Het is natuurlijk mooi dat we voor ‘Volvo Recruiting Car’ drie Lions in ontvangst mochten nemen. Dat maakt het de meest bekroonde campagne uit België dit jaar.”

Wat is je favoriete case?

“Vanuit mijn expertise focus ik natuurlijk extra op de filmcategorie. Ik heb me een breuk gelachen met de ‘Tide Ad’-campagne van P&G voor de Super Bowl, maar mijn voorkeur gaat uit naar ‘Endless Stories’ van Getty Images. Die toont aan dat je met een goede uitvoering het verschil maakt. De combinatie van montage, visuele effecten, sounddesign en muziek is heel geslaagd. Ondanks de lengte van twee minuten en de extra filmfragmenten die je als kijker zelf kunt afspelen, blijf je toch kijken.”

Wat was de opmerkelijkste evolutie op het festival?

“Er is binnen de advertising wereld een mentaliteitsswitch aan de gang. Vroeger wilden we laten zien wat we konden, nu willen we laten zien hoe we de wereld kunnen verbeteren met wat we kunnen. Het is namelijk niet de bedoeling om als eerste een technologie te gebruiken, maar om ze te gebruiken op een relevante manier. Of dat nu voor een merk of een goed doel is. Zo was ‘Project Revoice’ voor de ALS Association een stuk straffer binnen het Voice-domein dan bijvoorbeeld de speech van John F. Kennedy, ‘JFK Unsilenced’, omdat het de technologie oversteeg. In die case gaven ze via de modernste spraaktechnologie Pat Quinn, medeoprichter van de ALS Ice Bucket Challenge, zijn stem terug.”

Wat zegt de uitspraak ‘Print is dead’ jou binnen het kader van het festival?

Thumbnail

“Net als tv is print zogezegd al tien jaar dood, maar beide categorieën houden meer dan stand. De categorie Print is door de Cannes Lions-organisatie bovendien uitgebreid, wat het weer actueel en relevant maakt. Kijk maar naar de ‘TagWords’ case van Budweiser, waarin ze out-of-home advertising op een heel mooie manier linken aan social media. Een campagne om jaloers op te zijn als je het mij vraagt.”

Herlees hier wat Sebastien De Valck, Creative Director bij BBDO, over de case van Budweiser zei. Je ontdekt er ook de casevideo. 
 

Auteur

Delen