< Terug naar blog

Creative Belgium Awards: de favorieten van de jury #3

De hoogmis van de creatieven in België? Dat is nog steeds de Creative Belgium Awards! Als partner selecteerden we voor jou de opvallendste winnaars en vuurden we een aantal vragen op de jury af. Vandaag ‘Ice Skating’ van IKEA door de lens van jurylid Filip Vangeffelen, executive producer bij Wenneker.be. 

De reclamespot van DDB won de Grand Prix in Film. Wat maakt deze case voor jou een terechte winnaar? 

Filip Vangeffelen: “Het was meteen duidelijk dat de hele jury deze campagne hoog inschatte. De spot wordt naar een internationaal niveau getild door het feit dat alle verschillende componenten en lagen goed zitten en elkaar versterken. De spot vertrekt uit een eenvoudig maar sterk idee dat door een schitterende regie en DOP-werk (director of photography, red.) vertaald wordt naar een nostalgisch verhaal. Het is bovendien herkenbaar voor iedereen omdat het een emotioneel verhaal is. De perfect gekozen muziek maakt het geheel af. Dit alles vormt de perfecte kapstok om op een heel bescheiden maar doeltreffende manier de prijzen mee te geven van een tweetal meubels. Het was door die bescheidenheid dat mijn sympathie voor het merk groeide. Ik denk dat de consument dat ook zo aanvoelt.” 

Filip Vageffelen

Was er een opvallende trend onder de winnaars en genomineerden dit jaar? 

“Het viel me op dat een goed idee niet meer voldoende is om sterk te scoren. Ondanks het feit dat er expliciet gevraagd werd bij om bij het jureren ook de goede ideeën een kans te geven, ook al is de uitwerking niet perfect. Maar als jurylid voor Craft en Film kan je sowieso moeilijk het ontbreken van production value negeren. Het werd dus duidelijk dat de doordachte uitvoering van een idee meer aandacht kreeg dan het idee zelf. Dat past ook binnen de heersende beeldcultuur: kijkers worden tegenwoordig echt verwend met hoogstaande series, films en internationale campagnes. In Belgische reclame verwachten we dan ook diezelfde kwaliteit.” 

De spot is vrij klassiek, maar wel heel filmisch en poëtisch. Hoe zie je reclamespots in de toekomst evolueren?  

“Ik denk dat reclame de specifieke taal die film is weer meer zal omarmen. Film kan een heel krachtig medium zijn als je de ziel van het verhaal kan gebruiken als een extra element om een idee, boodschap of gevoel over te brengen. Een film maken is een heel democratisch proces geworden. De materiaalkosten zijn vandaag minimaal en daardoor wordt het medium steeds toegankelijker voor makers. Pas op, dat zorgt er ook voor dat niet alle films even hoogstaand zijn. Maar met een goede film kan je alles verkopen! Kortom, kwaliteit en vakmanschap zullen er in de toekomst voor zorgen dat je productie opvalt tussen de talloze audiovisuele prikkels die we elke dag krijgen.” 

Ontdek hier de vorige post in deze reeks.

Delen