< Terug naar blog

Creative Belgium Awards: de favorieten van de jury #5

De hoogmis van de creatieven in België? Dat is nog steeds de Creative Belgium Awards! Als partner selecteerden we voor jou de opvallendste winnaars en vuurden we onze vragen op de jury af. Vandaag ‘The Recruiting Car’ van FamousGrey voor Volvo. Door de lens van juryvoorzitter Joost Berends, creative director en medeoprichter van mortierbrigade. 

The Recruiting Car’ won Gold in Digital. Wat maakt deze case voor jou een terechte winnaar? 

Joost Berends: “Het is een van de mooiste voorbeelden van het afgelopen jaar van hoe je op een creatieve manier aan de slag kan met data en digitale toepassingen. Ik vind het heel slim van Volvo om in de context van het Autosalon nieuwe technici te laten solliciteren en tegelijk hun innovatie in de kijker te zetten. Wat dus de doorslag gaf, was het crossoveraspect: de case is een combinatie van HR en AI.” 

Joost Berends

AI is al eventjes een van de hypes van het moment. Wat zorgt ervoor dat deze case andere AI-cases overtreft? 

“Er waren dit jaar inderdaad nog wat cases genomineerd die van AI hadden gebruik gemaakt. Maar je merkt dat die technologie toch nog zijn beperkingen heeft. Als je relevant kan inspelen op een bepaalde context zoals Volvo hier doet, is het voor mij wel geslaagd. Daarom is het ook een goede case movie, want het is tegelijk een demo van wat de auto kan. Zo zag de wagen via face recognition dat de man weinig glimlachte en dus wat gestrest was, om vervolgens relaxerende klassieke muziek te spelen. Het ziet er allemaal heel natuurlijk uit, knap gedaan.” 

Was er een opvallende trend onder de winnaars en genomineerden dit jaar? 

“De opvallendste trend was dat iedereen nog aan het zoeken is naar een manier om met die nieuwe digitale realiteit om te gaan. Het komt er vaak op aan om een sterk idee te vinden, dat je in één zin kan samenvatten. ‘The Recruiting Car’ kan je samenvatten als “een kandidaat wordt geïnterviewd door een auto”. Maar ook de data-case ‘BlindMeters’ was een mooi voorbeeld van zo’n simpel maar schitterend idee.”

Meer lezen over de Creative Belgium Awards? Lees hier de vorige post in deze reeks

In 2018 won FamousGrey met deze case al een Silver en twee Bronze Lions op het Cannes Lions festival. Benieuwd wat ze daarover zeiden

Delen