< Terug naar blog

Effie terugblikken: Gold voor Telenet en Special Olympics

De jury had zijn handen vol op de 30ste editie van de Effie Awards. Want met twee Golds, vier Silvers en acht Bronzes mocht ze heel wat prijzen uitreiken. Maar ook wij hadden de eer om een Mention of Excellence-award te overhandigen, aan een agentschap dat overdonderde met een straffe crossmediale campagne. Wie? Blijf vooral lezen. 

Dare to sponsor

De eerste Gold Effie van de avond ging naar Special Olympics Belgium en LDV United, voor ‘Dare To Sponsor’. Met de campagne zochten ze naar sponsors voor onze Belgische atleten op de Special Olympics. En met succes, want 16 grote partners boden zich aan. Jurylid Sylvie Dewaele prees hun ambitieuze doelstellingen en duurzame strategie. 

Telenet kaapte de tweede en laatste Gold Effie van de avond weg, met hun campagne ‘The Good Flow’. In deze campagne van TBWA en PHD presenteerde Telenet ‘het slimste wifinetwerk ooit’, en dat in tv, online, outdoor … Meer dan 350.000 gezinnen gaven aan vlotter te draaien en de tevredenheid met het wifibereik steeg met 30%. Jurylid David Willems vermeldde hun customer centricity-aanpak en de hoge NPS-score (9) als de belangrijkste argumenten om hen te belonen.

Onze Mention of Excellence voor ‘The Good Flow’

good flow

Maar daar hield het niet op voor Telenet, want ze kregen ook nog een Mention of Excellence voor hun campagne. Die werd uitgereikt door onze Creative and Communication Director, Tijl Sacré. Over de hele avond deelden mediabedrijven 6 Mentions of Excellence uit aan sterke crossmediale cases. 

En dan was er nóg een grote award, de meest prestigieuze: de Effie Beast. Want die ging naar het agentschap dat doorheen de 30 jaar de jury consequent had weten te verbazen. Stichter van Belgium Effie Awards, Josephine Overeem, reikte de Effie uit aan TBWA. Daarmee won het agentschap van de andere genomineerden BBDO en Duval Guillaume. 

Twee Effies voor FamousGrey, TCC en DDB

Dat brengt ons op het terrein van de Silver en de Bronze Effies. TBWA was on a roll en haalde nog een Silver Effie binnen voor de ‘Magische Groentjes’ van Delhaize. 

FamousGrey, The Communication Company en DDB tekenden allemaal voor elk twee awards. FamousGrey won een Silver en een Bronze met hun campagnes voor Ketnet en Kom op tegen Kanker. The Communication Company haalde dezelfde buit binnen met twee AB InBev-campagnes: 'We Are Belgium' en de lancering van Jupiler 0,0%. DDB wist dan weer twee Bronzes te bemachtigen met hun Ikea-campagne en een case voor bpost bank.De laatste Silver van de avond? Die was voor De Standaard en Bonka Circus met ‘CurieuzeNeuzen’.

Dan blijven er nog een aantal Bronzes over. Die waren voor Wunderman Thompson en Nationale Loterij met de lancering van ‘Woohoo!’, BBDO en Scarlet met ‘Why Pay More?’, Dentsu Consulting en de geneesmiddelen van EG, maar ook ALDI en The Backroom met ‘Better Than You Think’. 

Binnenkort ontdek je meer over de winnaars in onze interviewreeks met de jury. So stay tuned

Delen