< Terug naar blog

Influencer marketing #2: hoe vind je de juiste influencer?

Oké, je hebt besloten dat je wil samenwerken met een influencer. Hoe weet je nu of iemand de juiste persoon is voor jouw merk? Je kan natuurlijk allerlei tools inschakelen om te achterhalen of die persoon een organisch opgebouwde volgersbasis heeft, of om te weten hoe het zit met de engagement rate ... Maar wat als ik je zeg dat het veel simpeler kan? Dat je in een paar seconden kan ontdekken of dit de juiste persoon is om mee samen te werken. Met het blote oog, jawel. 

mom blogger

Voor we erin duiken: weet dat ik met deze blogposts geen influencers wil viseren. Er zijn misschien mensen die niet altijd even koosjer te werk gaan, maar de meerderheid heeft veel respect voor het medium en zijn of haar volgers. Daarnaast: om het heel concreet te maken ga ik in deze blogpost enkel voorbeelden gebruiken uit de wereld van de mom bloggers: de influencers die hun leven als moeder delen via social media. 

Ga kijken in de feed van volgers

Dus hoe vind je de juiste persoon voor jouw merk? Heel simpel: ga echt letterlijk bekijken wie de mensen zijn die die influencer volgen. Want dat zijn namelijk de mensen die jij zal bereiken met je merk. Klik op ‘volgers’, klik op goed geluk een persoon aan, en ga door haar feed. Stel dat je met een mom blogger wil werken, en je ziet dat veel van haar volgers kinderen hebben en daar content over posten? Bingo, goeie match. Maar heeft die influencer amper andere ouders onder haar volgers, dan zit je niet bepaald goed. Het beste aan deze techniek is dat je maar een paar seconden nodig hebt om een beeld te krijgen van de kwaliteit van iemands volgers.  

Zoek iemand die in interactie gaat met zijn of haar volgers

Betrokkenheid is enorm belangrijk bij het kiezen van een influencer. Kijk dus of hij of zij relevante comments krijgt. Bijvoorbeeld: een blogger plaatst een foto van haar zoon en man die samen een videogame spelen. Zie je in de comments zaken staan als: ‘Ziet er leuk uit! Welk spel is dat?’ of ‘Kan mijn kind van drie dat spel spelen?’ Dan heb je een influencer met een sterke betrokkenheid te pakken, en mag je er vrij zeker van zijn dat haar volgers ook naar jouw product zullen vragen. Want dat is een van de grote sterktes van influencer marketing: er is geen enkele andere vorm van advertising die zo persoonlijk is

Ga voor niet minder dan échte verhalen

Tja, wat is echt? Echt is voor mij een realistisch, geloofwaardig verhaal. En het zijn de storytellers van dat soort verhalen waarmee je wil samenwerken. Een goede vraag om jezelf te stellen bij het uitkiezen van een influencer is dan ook: maakt hij of zij deze content voor zichzelf of voor de volgers? Gaat het om de volgers dan zit je juist. Je wil namelijk samenwerken met iemand die ergens voor staat, en die een inspirerend verhaal te delen heeft. We nemen opnieuw de mom blogger als voorbeeld. Een geloofwaardige storyteller laat haar leven zien zoals het is: hoe ze ontbijt maakt, de kids naar school brengt, op uitstap gaat ... En af en toe zal daar eens een merk in te zien zijn. Maar evengoed is ze samen met haar man aan het koken en heb je geen idee welke producten ze gebruikt. Dàt is een echt verhaal, zo iemand is niet enkel bezig met de merken die ze moet promoten. 

Dus wanneer moeten de alarmbellen wel afgaan? Als er in haar feed of stories te pas en te onpas talloze merken voorbijkomen. Je wil iemand die zich blijvend inzet voor jouw product. Loopt die feed bovendien over van concurrerende merken, dan ben je al helemaal in een no go zone beland. 

Meer advies?

Wat is er daarnaast nog belangrijk bij het kiezen van een influencer? Nagaan of hij of zij een sterk Belgisch bereik heeft. Maar om dat te doen heb je dan weer wel tools nodig, en daar kunnen wij je met plezier bij helpen. 

Dus heb je extra vragen en ben je op zoek naar een partner die je merk kan koppelen aan de juiste influencer? Aarzel dan niet om ons te contacteren. 

Blijf ook zeker de blog in de gaten houden. Want in mijn volgende blogpost ga ik in op het feit dat influencer marketing geen display advertising is. Want wat houden beide nu precies in en wanneer kies je voor het ene en wanneer voor het andere? 

Delen