< Terug naar blog

6 voordelen van digitaal adverteren bij DPG Media #adverteerlokaal

Als je denkt aan online adverteren, denk je vast meteen aan internationale digitale spelers. Maar wist je dat lokaal adverteren heel wat extra pluspunten met zich meebrengt? Wij zetten ze voor jou op een rijtje. 

1. Je krijgt meer dan enkel clicks

Lokaal betekent niet per definitie beperkt. Bij DPG Media kan je terecht voor een full funnel aanbod, zodat je jouw klant in elke fase van het koopproces kan bereiken. Van brand awareness tot performance, we bepalen samen met jou de juiste touchpoints op basis van jouw doelstellingen. 

Zo zijn online video ads ideaal om awareness op te bouwen, omdat je hierbij de garantie krijgt dat je video volledig in beeld wordt uitgekeken met het geluid aan. Of kies je liever voor klassieke bannering om je performance te boosten? Formaten zoals de full impact ad, dossiersponsoring of een take over geven je de kans om er creatief uit te springen en zo de impact van jouw campagne te vergroten. Zit je ergens tussenin mid-funnel? Dan zou Xtra Social een goede oplossing vormen. Hierbij kan je sociaal adverteren op het kwalitatieve netwerk van DPG Media. Lees meer over Xtra Social in onze blogpost

Verschillende delen van de funnel, daar horen ook verschillende prijsmodellen bij: van basis modellen als CPM en CPV tot meer performance-gerichte formules zoals CPC en CPX.

2. Je bereikt met zekerheid échte mensen

Elke dag komt 85% van de Vlamingen in contact met DPG Media, waarvan 40% via digitale kanalen [1]. De wekelijkse reach van het online videonetwerk is daardoor even groot als die van YouTube. Maar waar je bij YouTube weinig zicht hebt op de kwaliteit van dit bereik, geven wij jou graag de nodige dosis zekerheid. 

Dankzij platformen zoals VTM GO is onze first-party data van hoogstaande kwaliteit en hebben we betrouwbare gegevens over geslacht, leeftijd en woonplaats. Gezien de consument dit zelf heeft ingegeven bij de aanmaak van het account, zijn we zeer zeker van deze data. Dit is bij internationale spelers niet altijd het geval. Tot deze conclusie kwam ook Nielsen met hun DAR test. 

First party data

Daarnaast blijven we werken aan een sterk netwerk voor meer datavergaring. Dankzij datapartnerships met lokale websites en platformen, kunnen we kwalitatieve, specifieke segmenten en audiences aanbieden. Sinds kort werken wij bijvoorbeeld samen met House of Weddings, waardoor het mogelijk wordt om je te richten op aanstaande bruiden en bruidegommen. 

3. Je hebt gegarandeerde kwaliteit en impact

We weten het al langer dan vandaag: kwalitatieve platformen zoals die van DPG Media worden bekeken met een hogere aandacht. Op die manier zorgt reclame op lokale nieuwssites voor 25% meer views in vergelijking met andere content. Als je kijkt naar praktische website zoals webportalen, mailboxen en weersites dan gaat het zelfs over een toename van 256% in aandacht [2]. Het belang van een premium omgeving werd bevestigd in ons onderzoek naar het halo-effect. Hieruit bleek dat lokale nieuwsmerken meer vertrouwen krijgen dan andere merken. Zo worden positieve attributen van de omgeving overgedragen op de advertenties en het bijhorende merk, zoals kwaliteit, betrouwbaarheid, relevantie en authenticiteit. 

Bovendien zetten we sterk in op brand safety. We garanderen dat advertenties in een correcte context geplaatst worden en daarom zijn maandelijks 2.000 artikels en 41% van de video’s op onze nieuwssites uitgesloten van het advertentienetwerk. Het beleid wordt aangepast naargelang de noden van het platform (bijvoorbeeld nieuws versus entertainment) en wordt continu up-to-date gehouden. 

Brand safety

Dat wij enkel kwalitatieve metrics hanteren mag je gerust zelf nagaan, want de metingen gebeuren in alle transparantie. Adverteerders hebben namelijk de mogelijkheid om de resultaten van elke campagne zelf mee op te volgen. Dankzij een OMSDK-implementatie op onze websites kan je via elke third-party vendor zowel de viewability als de brand safety meemeten. 

4. Je profiteert mee van gevestigde lokale waarden

De Vlaming houdt van lokale media. Niet minder dan 70% van de consumenten verkiest lokale media boven internationale media [3]. Dat is niet zo’n gek resultaat, gezien een internationale gigant onze culturele nuances maar moeilijk kan aanvoelen. Bij lokale media kan je inspelen op Vlaamse evenementen en actualiteit. 

 

HLN Regio

 

DPG Media focust bovendien sterk op het regionale aspect, onder meer met ‘In de buurt’ van  HLN. We werken hierbij met eigen journalisten die weten wat er in die bepaalde regio leeft en hoe ze de juiste klemtonen moeten leggen. Er zijn dan ook veel mogelijkheden voor regionaal adverteren, die je bij internationale advertentieplatformen niet zal terugvinden.  

5. Je krijgt een persoonlijke service op maat

Stel je voor. Je hebt al je materiaal verzameld, je mediaplan uitgewerkt en alle nodige parameters ingevuld om je online campagne te lanceren. Je drukt op ‘verzenden’, maar dan loopt het mis: je krijgt een foutmelding te zien. Na alle stappen na te gaan, bespeur je geen enkele fout en ook uit de FAQ word je niet wijzer. Dus zit er niets anders op dan ‘help’ aan te klikken om via een formulier contact op te nemen en hopelijk na een aantal dagen reactie te krijgen. Het is een herkenbaar en frustrerend scenario voor adverteerders die met internationale platformen werken, waardoor al menig lanceringsdatum gemist werd. 

Bij lokaal adverteren geniet je van lokale service. Bij DPG Media nemen we de voorbereidingen, het verloop en de analyse van de campagne op ons. Hierbij houdt jouw contactpersoon je steeds op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Duiken er toch nog vragen op? Dan kan je ons snel en vlot bereiken via e-mail of telefoon. 

6. Je steunt de Belgische economie

De consument is er zich steeds meer van bewust: lokaal kopen is belangrijk om de winkelier van hier en onze eigen economie te ondersteunen. De voorbije weken zien we overal initiatieven opduiken om lokale handelaars een hart onder de riem te steken. Maar ook voor mediabedrijven en de reclamesector is dit principe van belang. Elke euro geïnvesteerd in reclame levert 5 euro op voor de Belgische economie. Hiermee zorgt reclame voor 4% van het BBP [4]. 

Verder doet lokale reclame ook andere Belgische markten werken en groeien. Door de lancering van nieuwe producten te ondersteunen, door de consument te informeren, door differentiatie te stimuleren of door prijsconcurrentie aan te wakkeren. 

Wanneer je kiest voor lokaal adverteren, geef je dus ook zuurstof aan onze lokale economie. 

 

Benieuwd naar alle mogelijkheden voor online adverteren bij DPG Media? Neem gerust contact op met onze sales voor meer informatie. 

#adverteerlokaal

Contact

Bronnen

[1] Cim Plurimedia & Internet
[2] Ad fraud, marketing science consulting group, future of tv advertising seminar (april 2020)
[3] Profacts, Through which channels do you want brands, companies, services,… to communicate? 
[4] Reclame werkt, De impact van reclame op de Belgische economie, Raad voor de reclame & Deloitte

Delen