< Terug naar blog

Weg met foute targeting: het belang van sterke data

Een slimme adverteerder luistert niet enkel naar zijn buikgevoel als het gaat om de juiste doelgroep bereiken. Data speelt intussen een onmisbare rol in jouw campagne. Dat merk je aan de cijfers, want in 2019 zagen wij een verdubbeling van het aantal campagnes met DPG Media-data. De kwaliteit van deze data? Die verlies je best niet uit het oog. Wij vertellen je graag waarom!

Renovate to innovate

Het succes van data-driven marketing zit hem in een goede basis. De eenmaking van de Persgroep Publishing en MEDIALAAN leverde heel wat voordelen op, ook op vlak van data. Dankzij deze fusie hebben we bij DPG Media toegang tot maar liefst 2.5 miljoen unieke actieve accounts. Als je bedenkt dat we zo 2 op de 3 Vlamingen tussen 15 en 45 jaar en 70% van het Vlaamse lees- en kijkgedrag kunnen detecteren, dan mogen we spreken over een enorme database.

Een enorme database: top! Maar de kwaliteit ervan moet goed zitten. Daarom maakten we van 2019 het jaar van de renovatie. Tijd om al deze data samen te brengen, op te poetsen en te structureren op één platform. Denk hierbij aan gebruikers ontdubbelen, aansprekingen juist zetten, adressen updaten, data normaliseren, enzovoort. Doe je dit niet, dan loop je het risico dat je beslissingen maakt op basis van foute gegevens. En foute beslissingen brengen grote kosten met zich mee. De kwaliteit van je data kan dus een groot verschil maken voor zowel klantentevredenheid als je omzet.

"Met het zicht op een cookieloze omgeving wordt dit type account-data alleen maar belangrijker. Door de first party data te versterken kunnen we blijven garanderen dat we de juiste gebruikers aanspreken. Zo bereiden we ons meteen voor op de toekomst."

Thomas Westerlinck Senior Business Development Specialist Digital bij DPG Media

De voordelen van kwalitatieve data

Door je database goed te onderhouden vermijd je niet alleen problemen, je kan er nog tal van andere voordelen uit halen. Dankzij de datarenovatiewerken kunnen we unieke gebruikers identificeren over al onze merken én toestellen heen. Dit zorgt voor veel nieuwe inzichten, bijvoorbeeld over de locatie van de gebruikers. Tegenwoordig gaat de smartphone overal mee naartoe en daardoor kan je heel wat afleiden uit geodata. Nu we de unieke gebruiker kunnen detecteren op alle toestellen, nemen we deze inzichten ook mee naar desktop, laptop en tablet.

Testresultaten van Nielsen

De datakwaliteit bepaalt hoe goed je jouw gebruiker kent. Het is niet omdat je vaak naar video’s over auto’s kijkt, dat je op zoek bent naar een nieuwe auto. Toch zien andere platformen dit vaak zo. Het voordeel van adverteren bij DPG Media? We leren veel uit het gebruikersgedrag, net omdat we eigen content creëren en beheren. Dit in tegenstelling tot andere platformen, die veel moeten afleiden uit user-generated content en daardoor verder van de gebruiker staan. Uit onderzoek van Nielsen blijkt dat onze socio-demo data gemiddeld tot 84% accuraat is (in vergelijking met 59% bij YouTube). Iets waar we trots op zijn en wat van ons een sterke datapartner maakt naast de internationale datagiganten.

Kwalitatieve data? Specifieke segmenten!

We zeiden het al: dankzij optimale datavergaring leren we gebruikers steeds beter kennen. Dat leidt dan weer tot meer specifieke segmenten. De fervente festivalgangers die op Tomorrowland 2020 aanwezig zullen zijn? Check! Ook hen weten we te vinden. 

Of het nu gaat over advertising of data, om te innoveren moet je er op tijd bij zijn. Wordt er gewerkt aan een nieuw platform of product zoals bijvoorbeeld VTM GO? Dan onderzoeken we nog tijdens de productontwikkeling de opportuniteiten ervan op advertentiegebied. Advertising by design dus. Maar we werkten het voorbije jaar ook aan data by design binnen de gehele organisatie. Het dedicated datateam beschikt over de nodige expertise en is betrokken van bij het prille begin. En of deze inspanningen lonen! Zo kunnen we met de hulp van artificial intelligence heel wat data uit onze artikels halen: van bekende koppen tot plaatsnamen, van Koen Wauters tot het Koning Boudewijnstadion bijvoorbeeld. Om maar aan te tonen dat data en content perfect hand in hand kunnen gaan.

 

Thomas Westerlinck: “Wanneer je meer dan 600 artikels per dag en 35.000 video's per jaar publiceert, dan wordt het belang van artificial intelligence zeer groot. Dankzij de kracht van AI kunnen we onze content snel en correct identificeren tot in het kleinste detail. Bovendien weten we via tracking wie geregeld dezelfde content raadpleegt. Dit alles heeft een positieve invloed op de gedetailleerdheid van de segmenten die we kunnen aanbieden."

In totaal zorgde de nieuwe data-aanpak van DPG Media voor meer dan 200 nieuwe segmenten op onze ratecard. Een stevige uitbreiding tegenover de 20 segmenten vanwaar we komen. Nood aan nog meer detail? Zelfs volledig custom segmenten behoren tot de opties. Bekijk de laatste ratecard hier.

Benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw campagne? Neem vrijblijvend contact op met onze digital sales experts en we helpen je graag verder. 

Delen