< Terug naar blog

Zo wordt jouw datacampagne futureproof

Data is overal! Die evolutie brengt uitdagingen met zich mee, zoals GDPR en de overgang naar een cookieloze omgeving. Gelukkig liggen de antwoorden al klaar om ook in de toekomst het meeste uit je data te halen. Ontdek hier hoe je jouw datacampagne futureproof maakt.

1. Hou je vrienden close, hou je datapartner closer

Dat het verdwijnen van de cookie een grote impact heeft, hoeven we je niet te vertellen. Datahandelaars zullen het een stuk moeilijker krijgen om kwaliteitsvolle data te vergaren op grote schaal. Slecht nieuws dus. Vooral voor adverteerders die afhankelijk zijn van deze third-party data, maar ook voor zij die cookies gebruiken om hun websitebezoekers te retargeten.

Omwille van deze complexiteit zullen adverteerders in de toekomst veel nauwer samenwerken met hun rechtstreekse datapartners. Het wordt des te belangrijker om op zoek te gaan naar een betrouwbare partij, waarbij je de afkomst van de data kent. Bovendien moet je uitkijken dat deze partner voldoende en de juiste data heeft om met de jouwe te koppelen. Tot slot is het van groot belang dat de partner jouw eigen data veilig kan bewaren en inzetten om je campagne te verrijken. 

Zonder third-party cookies zullen er minder datapartners zijn die een groot bereik van goede kwaliteit kunnen garanderen. Bij DPG Media kunnen we gelukkig terugvallen op onze uitgebreide first- en second-party data.

  • First-party data wordt rechtstreeks bij platformen van DPG Media verzameld: HLN.be, VTM GO, Spaargids, Livios, MijnEnergie, Vacature.com en Tweakers. De combinatie van gegevens uit het surfgedrag en informatie die de gebruikers zelf achterlaten, maakt onze data uiterst betrouwbaar. Lees er alles over in dit blogartikel.
     
  • Voor second-party data gaan we samenwerkingen aan met selectieve partners in specifieke segmenten. Lees hier meer over onze datapartnerships voor doelgroepen in belangrijke levensfases.

2. Creëer jouw eigen segmenten op maat

Door custom data te gebruiken kan je een segment opstellen dat helemaal overeenkomt met je doelgroep. De waste wordt geminimaliseerd en je bereikt exact wie jij wilt bereiken. Nu gaat DPG Media Advertising nog een stapje verder: we lanceren onze eigen custom data-omgeving!

Het platform vormt een veilige omgeving om data te matchen en te delen, zowel via een pixel als door rechtstreeks klantengegevens en CRM-data op te laden. Je krijgt daarbij een overzicht van de vooropgestelde doelgroepen op ratecard, maar je kan ook jouw eigen segment creëren - volledig aangepast aan je doelgroep en de noden van je campagne. In beide gevallen krijg je inzichten over onder andere het aantal mannen of vrouwen, de leeftijden, woonplaatsen en het leesgedrag binnen dat segment. Deze inzichten helpen je om jouw klanten succesvol te targeten voor je digitale campagnes.

Benieuwd naar deze nieuwe tool? Contacteer jouw accountmanager en ga samen aan de slag met audiences op maat van jouw volgende datacampagne.

“Met het uitbouwen van een eigen DPG Media-dataplatform willen we adverteerders en agencies ondersteunen door onze data veel toegankelijker te maken. Zo kunnen ze zelf aan de slag gaan met zowel DPG Media-data als hun eigen data in een veilige omgeving.”

Thomas Westerlinck, Senior Business Development Specialist Digital DPG Media

3. Optimaliseren, optimaliseren… en nog eens optimaliseren

Futureproof zijn, daar hoort ook continue optimalisatie bij. Naarmate je campagne langer loopt en je doelgroep stilaan verzadigd is, neemt gewoonlijk de performantie af. Om nieuwe doelgroepen te bepalen wordt vaak data van de website gebruikt. Dat lijkt logisch, want een websitebezoeker heeft vast interesse in je merk of diensten. Toch is de surfer niet noodzakelijk geïnteresseerd in de boodschap van je campagne, want die is gewoonlijk heel wat specifieker. 

Onze oplossing? De audience booster en audience extender. Twee producten die actuele campagnedata gebruiken om betere resultaten te bereiken. Aan de hand van realtime campagne-cijfers leert het model welke gebruikers zorgen voor de meeste conversies, waarna gelijkaardige (even of zelfs meer performante) profielen worden gezocht. Dit kan zowel voor direct als programmatic campagnes.

 

Audience extender en booster

 

Om te bepalen welke optimalisatie het meest geschikt is voor de campagne, wordt er een analyse gemaakt van jouw data-aanpak. Voor adverteerders die graag gebruik maken van DPG Media-data, is de audience booster de beste oplossing. Zet je liever jouw eigen data in, dan kan de audience extender de performantie van jouw campagne opkrikken. 

Duik met ons mee de (data)toekomst in en contacteer vrijblijvend onze digital sales experts om de mogelijkheden voor jouw campagne te bekijken. 

Contact

Delen