< Terug naar blog

“Met Sound Park willen we het meest inspirerende en innoverende audiobedrijf in Vlaanderen zijn”

20 mei was een hoogdag voor de radiomakers bij DPG Media. De nagelnieuwe studio’s werden voorgesteld aan pers en publiek. En er is heel wat veranderd. De studio’s zitten niet langer verstopt in een donker hoekje op het tweede verdiep, maar geven uit op de inkomhal en middengang van het DPG Media-gebouw in Vilvoorde. Daardoor straalt het gebouw meer dan ooit uit dat er entertainment wordt gemaakt. Er zijn talloze nieuwe ruimtes en middelen voor extra opnames van podcasts, reclamespots, live optredens … En alles baadt in het licht van de lentezon. Zin in een blik achter de schermen?

Bouwen aan de toekomst van radio

Thumbnail

De radiovloer kreeg de naam Sound Park en neemt 1.200 m2 in beslag. Hij bestaat uit 6 nieuwe studio’s en 2 nieuwe videoruimtes. Er zullen een 100-tal mensen dagelijks werken. Met deze innovaties zendt DPG Media dan ook een duidelijk signaal uit. Kris Vervaet, CEO DPG Media: “Deze investering toont aan hoe belangrijk audio is en blijft binnen ons bedrijf. We blijven onze 1,3 miljoen luisteraars van Qmusic en Joe elke dag inspireren en verrassen.” De ambities bij het radio-departement zijn dan ook niet min. An Caers, directeur Radio: “Het is ons doel om het meest inspirerende en innoverende audiobedrijf te zijn in Vlaanderen. Met deze nieuwe infrastructuur zijn we volledig voorbereid op de digitale toekomst. Sound Park wordt dé plek voor het bedenken en creëren van een innovatieve audiotoekomst voor onze merken en die van de adverteerder.” 

Na bijna twee decennia radio maken in de eerste radiostudio’s was het tijd voor een nieuw hoofdstuk. De vorige radiovloer dateerde van 2001 en betekende de start van het radioverhaal binnen het toenmalige MEDIALAAN. Een tiental jaar later werden de studio’s voor de eerste keer vernieuwd. Hoe wordt er op die begindagen teruggekeken? “De ambitie was heel hoog bij de lancering van Qmusic, maar we zijn letterlijk gestart met 0% marktaandeel. Als eerste commerciële radiozender in Vlaanderen heeft Qmusic zijn pioniersrol met glans vervuld. We konden in die begindagen alleen maar dromen dat Qmusic zou staan waar het nu staat.”

Vanaf vandaag wordt er steeds meer afgeleide content gemaakt, en niet alleen voor de groep zelf. An Caers: “Met Sound Park willen we ook innovatieve radio maken voor adverteerders. Een podcast, een themakanaal … We gaan er heel graag eens voor rond de tafel zitten.” 

State of the art-technologie

Qmusic

Op technisch vlak is er heel wat veranderd. Waar er vroeger specifieke audio- of videokabels gelegd moesten worden voor contentproductie, wordt nu alle content door generieke ethernetkabels of glasvezelkabels verspreid. Dat mag als een detail klinken, maar het zorgt ervoor dat de nieuwe studio’s extra flexibel zijn. Op die manier kunnen verschillende teamleden makkelijker samenwerken en content maken op nieuwe plaatsen, omdat ze overal de signalen kunnen oppikken en terugsturen. 

Wat ook opvalt is dat de nieuwe studio’s nu één duidelijk geheel vormen. Niet alleen op vlak van decor en akoestiek, maar vooral omdat alle verschillende componenten met elkaar kunnen praten. De videovoorzieningen, de mengtafel, het licht, de planning software … Het staat allemaal met elkaar in verbinding, waardoor er heel wat nieuwe mogelijkheden zijn. 

Een mooi voorbeeld is de playout software van Dalet. Dit Franse bedrijf is wereldleider in software, services en oplossingen voor media workflows. Dankzij hun software kan elke contentbit voortaan gelabeld worden, zodat het later makkelijk teruggevonden kan worden. “Stel dat een teamlid zoekt op de term 'The Voice', dan vindt hij of zij alles terug dat ooit daarover gemaakt is in audio- en videovorm”, zegt An Caers. 

Een van de pronkstukken op de radiovloer is de nieuwe opnamestudio voor live optredens, die over state of the art-technologie beschikt. An Caers: “Verschillende muzikanten die hier al kwamen spelen, zeiden ons dat ze er graag nog meer nummers willen opnemen. Zo goed klinkt de nieuwe studio.”

Nieuwe werkwijze: story centric

Joe

Bij nieuwe studio’s hoort ook een nieuwe werkwijze. Vroeger werd er content gemaakt vertrekkend van de ideeën van de radiopresentator, maar nu zullen squads samen content maken. Deze manier van werken werd populair gemaakt door techbedrijven als Spotify en werkt via een horizontale structuur. Teams worden ad hoc samengesteld en bestaan uit mensen van verschillende departementen. Zo heeft elk multidisciplinair team alle kennis en competenties in huis om een creatie van ontwerp tot eindproduct af te werken. Het zorgt er ook voor dat er korter op de bal gespeeld kan worden. 

De aanpak is voortaan story centric: waar vroeger de ideeën van de radiomaker centraal stonden, staat voortaan het verhaal centraal. Is er dan nog een leider per team nodig? “Er is voortaan een captain per squadteam”, zegt An Caers. “In de ochtendshow is dat bijvoorbeeld Wim Oosterlinck. Hij bewaakt het totaalplaatje en zorgt ervoor dat er vanuit de content die zij maken ook linken gelegd worden naar de andere shows en andere media.”

Doorgedreven combinatie met video en tv

Qwistet

Luisteraars van Qmusic kunnen sinds 2012 niet enkel via de radio luisteren, maar vinden de radiozender ook live op digitale tv. An Caers: “Met Qmusic op kanaal 39 halen we dagelijks 30.000 à 40.000 kijkers. Onze camera’s zijn nu nog beter, waardoor de kwaliteit van de uitzendingen alleen maar hoger zal zijn. In de Joe-radiostudio zijn ook camera’s voorzien, al hebben we daarvoor nog geen permanent tv-kanaal. Wanneer er een 80’s week is, wordt er bijvoorbeeld wel al op CAZ uitgezonden.”

Daarnaast is er voor online video een aparte studio voorzien: de green room. Daar vind je naast al het nodig videomateriaal ook een green screen. An Caers: “Vroeger werden video’s een beetje overal gedraaid. Nu kunnen we in deze ruimte bijvoorbeeld elke dag de online live quiz Qwistet opnemen.” 

De groei van DAB+

DAB+ - 70's en 80's

Muziek luisteren gebeurt steeds meer online. Vandaag luistert al 21% digitaal, in 2022 zal dat ongeveer 50% zijn. Bij jongeren liggen de cijfers nog wat hoger: maar liefst 1/3 van de luistertijd is vandaag online. Als mediagroep kon DPG Media dus zeker niet achterblijven. Vanaf 2017 vind je Qmusic en Joe dan ook op DAB+. En sinds vorig jaar zijn er ook de DAB+-zenders Qmusic non-stop, Joe 70’s en Joe 80’s. Op die twee laatste hoor je de muziek van jouw keuze, met daartussen de volwaardige ochtendshow zoals op de moederzender van Joe. Met de komst van de nieuwe studio’s zal het DAB+-verhaal nu verder worden uitgerold. An Caers: “We zien vooral bij het Joe-publiek dat er een grote bereidheid is om voor een DAB+-toestel te kiezen bij de aankoop van een nieuwe wagen. DAB+ sluit dan ook perfect aan bij de luisterstijl van Joe-luisteraars: lean back. Ze willen dat de muziek voor hen gekozen wordt en voelen niet de noodzaak om zich actief te mengen. In de toekomst willen we dit DAB+-gegeven dus op nog meer creatieve manieren gaan benaderen.” 

Laat het duidelijk zijn, DPG Media is volledig klaar voor de toekomst van radio. Of liever: bouwt er zelf aan mee. 

Auteur

Delen