< Terug naar blog

TOPradio vanaf maandag 2 september in regie bij DPG Media

“Ik heb al een paar mensen gezien van DPG Media en ik ben onder de indruk van de gedrevenheid en kennis”, vertelt TOPradio-directeur Bruno Heyndrickx enthousiast wanneer we hem opbellen. En reden tot vreugde is er wel, want vanaf 2 september komt TOPradio bij de regie van DPG Media. Hoe die samenwerking er is gekomen? Lees vooral verder. 

Complementair aan Qmusic en Joe

Qmusic

We beginnen met een stukje geschiedenis. Van 1998 tot 2003 werkte het radiostation al samen met de toenmalige VMMa, voor de productie, distributie en reclame. Vorig jaar ontstond er opnieuw wederzijdse interesse om samen te werken. Steve Van den Audenaerde, Manager Business Development Radio bij DPG Media: “Het is een zender met een specifiek jongvolwassen publiek. Nieuwe up-tempo muziek is echt hun ding en de luisteraars houden van merken en innovatie. Die commercieel interessante doelgroep van spenders versterkt ons aanbod. We zijn dan ook blij dat we vanaf september een eerste pakket rond TOPradio aan de markt kunnen aanbieden.” TOPradio is complementair aan Qmusic en Joe en zal zo zorgen voor nog meer commerciële mogelijkheden voor adverteerders. Bruno Heyndrickx: “Het is fijn voor ons om samen te werken met een Vlaamse partner, die dicht staat bij onze coredoelgroep.” 

Onbekenden zijn Steve en Bruno niet voor elkaar, they go way back. Want in de jaren ’90 stond Steve mee aan de wieg van TOPradio. “Het was Steve die ons aanraadde om van naam te veranderen en ons te focussen op een specifieke doelgroep”, herinnert Bruno zich. 

Nestverlaters en early adopters

Op welke mensen mikt TOPradio? Vandaag bestaat de kerndoelgroep uit nestverlaters en jonge gezinnen, maar dat is niet altijd zo geweest. “Het is niet de TOPradio van 20 jaar geleden”, zegt Steve. “De doelgroep is meegegroeid en uitgebreid. Met een sterke focus op de doelgroep 18 – 34/44 is het op die doelgroepen de meest selectieve radio in Vlaanderen volgens de CIM-cijfers op jaarbasis. Ook wij hebben een onderzoek gedaan naar de zender. Daaruit blijkt dat hun doelgroep uit innovators en early adopters bestaat. Een interessant profiel voor adverteerders en nieuwe merken.” 

Wat bleek verder nog uit dat onderzoek? De luisteraars: 
•    wonen grotendeels in stedelijke omgevingen
•    behoren vooral tot de middenklasse en hebben een behoorlijk uitgavenbudget
•    zijn geïnteresseerd in technologie, auto’s, merkkleding en games 
•    hebben een uitgesproken mening en delen die graag
 

Muziek die je nergens anders hoort

TOPradio

Die avontuurlijke attitude hoor je ook in de muziek die TOPradio draait. Je wordt er niet om de oren geslagen met dezelfde hitjes als op elke zender, maar ontdekt er veel nieuwe muziek. Bruno Heyndrickx: “We gaan steeds voor zaken die je nog nergens anders hoort. Van dj’s in het genre – mensen met een grote muziekkennis - horen we soms dat we de enige radio zijn waarvoor ze nog eens Shazam moeten gebruiken.” 

Over welke genres hebben we het dan? Heyndrickx: “We draaien wat er leeft. De muziek is doorheen de jaren dan ook geëvolueerd volgens de heersende trends en genres. We zijn gestart aan het einde van de discoperiode, daarna kwam de new wave, new beat, house, jump …” Zijn er genres die ze niet draaien? “Rock zal je bij ons niet horen, want daar ligt ons hart niet.” 
 

Pionier in DAB+

DAB+

De laatste maanden lanceerde DPG Media een aantal nieuwe DAB+ kanalen. Met TOPradio krijgt DPG Media er ook een nieuw DAB+ kanaal in regie bij. Daarmee staat de teller nu op 10 DAB+ zenders in regie, met de DAB+ kanalen van DPG Media zelf inbegrepen. Ook TOPradio gelooft volledig in digitale radio. In 2014 tekende het als eerste in België voor een DAB+ kanaal. De inspiratie haalden ze uit het buitenland. “We volgden de evoluties op de voet: Engeland en Duitsland waren er al even mee bezig, Italië en Nederland zijn daarna gevolgd. Dus wij wilden niet achterblijven. Toen Norkring ons het voorstel deed, zijn we er dan ook voor gegaan.” 

Welke voordelen die keuze hen heeft opgeleverd? “In die tijd zaten we over een paar fm-zenders verspreid, en in Brussel waren we slecht bereikbaar. Met DAB+ kwam een eind aan dat probleem.” Volgens Bruno is er echter nog heel wat werk aan de winkel rond de promotie van DAB+. “Het zit al in 1/3 van de nieuwe auto’s. Veel mensen beschikken er dus over maar weten het niet eens.” Nochtans, de voordelen van digitale radio zijn niet min: het is minder storingsgevoelig dan fm, er is nog vrij veel plaats op de band, en er kan visuele info meegestuurd worden met het audiosignaal. Dat TOPradio zo resoluut voor DAB+ gaat, zie je ook terug in het luistergedrag van hun trouwe fans. “Onze eigen DPG-studie wijst uit dat al een kwart van het luisteren naar TOPradio in de auto gebeurt via DAB+. Maar ook thuis luistert al 20% van hun luisteraars via digitale radio. Dat is best opmerkelijk maar logisch binnen het gemeten profiel van de luisteraars”, zegt Steve Van den Audenaerde daarover. Kortom, het is kenmerkend voor zowel DPG Media als TOPradio om digitaal vernieuwend te zijn. “Bij beide bedrijven wordt de toenemende digitalisering als een opportuniteit gezien. Innoveren en anticiperen zijn de keywords waarmee we ook bij TOPradio elke dag aan de slag gaan”, besluit Bruno Heyndrickx. 

Vanaf maandag 2 september en voor campagnes vanaf die datum is TOPradio aankoopbaar via DPG Media. Voor uitzendingen tot december zal TOPradio in een aantrekkelijke introductieformule worden aangeboden.
 

Delen