< Terug naar blog

What’s UP, mate? #2: Danny Van Assche

What's UP, mate 2
Ben Jansen in gesprek met Danny Van Assche

De coronacrisis heeft een grote impact op alle Belgische sectoren, zo ook op de advertising business. Hoe kijken vaste waarden in de reclame naar deze evolutie? Ik stak mijn licht op bij drie collega’s in advertising. Vandaag is Danny Van Assche aan het woord, gedelegeerd bestuurder van UNIZO. Als topman van de werkgeversorganisatie heeft hij een uniek inzicht in de gevolgen van deze crisis voor ondernemingen. 

Eerst en vooral: hoe gaat het met jou? Hoe verloopt de quarantaine voor jou en UNIZO tot nu toe?

Ik mag absoluut niet klagen. Ik behoor tot de gelukzakken die nog altijd gezond en wel zijn, en die nog kunnen en mogen werken. Deze corona-periode is zeer druk en intensief, ook in het bijzonder voor UNIZO. Maar net in dit soort omstandigheden kunnen we ons als organisatie bewijzen. In de eerste twee weken van de crisis hebben we niet minder dan 38.000 ondernemers kunnen verderhelpen. Dat is meer dan we normaal op een gans jaar doen. In nood kent men zijn vrienden. Ik denk dat veel ondernemers ons de afgelopen weken beter dan ooit hebben leren kennen en weten waar en hoe wij het verschil maken. Het geeft voldoening om dit voor hen te kunnen doen

De maatregelen van de overheid vragen om heel wat aanpassingen. Ik kan me voorstellen dat dit, net als bij DPG Media trouwens, niet evident is voor een grote organisatie als UNIZO.

In de eerste week was het zoeken hoe de dagen te organiseren. UNIZO heeft haar kantoren gesloten, dus we werken met zijn allen van thuis uit. En dat moet je dan doen, net op het moment dat er letterlijk nooit zoveel werk op de plank lag. Ondertussen hebben we onze draai gevonden. Het is vaak een kwestie van puzzelen, snel schakelen en bijsturen op het ritme van nieuwe evoluties en uitdagingen. Maar dat lukt aardig. We blijven alles doen waar UNIZO sterk in is: informeren, lobbyen, communiceren, en zelfs begeleiden en netwerken.  Ik ben echt beretrots op alle collega’s dezer dagen. Het is ongelofelijk hoe snel en gemotiveerd iedereen zich aan de nieuwe situatie heeft aangepast.

We slapen allemaal wat minder goed in quarantaine. Waar lig jij ‘s nachts wakker van?

Ik lig vooral wakker van hoe onze ondernemers de coronacrisis doorkomen. Zij zijn de motor van onze economie. Als zij dit op een zo goed mogelijke manier doorkomen en onze economie zich kan herstellen, zal het met mij en de meeste anderen ook wel goed komen.  Vergeet niet dat UNIZO een organisatie is van ondernemers, eerder dan van ondernemingen. Er zitten mensen achter, die nu in ongelofelijke miserie zitten. Dat drijft ons elke dag. 

Dat er veel onzekerheid leeft, staat vast. Welke impact zie jij op de ondernemingen naar aanleiding van het coronavirus?

Het zal je niet verwonderen dat ik zie hoe moeilijk veel ondernemers het vandaag hebben. Hoe ze vechten maar vaak tegelijk ook vrezen voor hun toekomst. Ik stel vast hoe ze worstelen met vragen en onduidelijkheden, onder meer over een concrete datum om opnieuw te mogen opstarten. Tegelijk valt me ook op hoe veerkrachtig ondernemers zijn. Hoe velen op diverse manieren alles op alles zetten om toch nog omzet te genereren. Door hun website of webshop te optimaliseren, door aanhuisleveringen te organiseren, door nieuwe klanten of afnemers te zoeken of door hun productie tijdelijk om te schakelen. Bij de ondernemers wiens zaak helemaal stil ligt, zie ik heel veel wil om elders te gaan bijspringen waar dat nodig is. Naast veerkracht zie ik heel veel solidariteit en dat stemt me positief, want die twee elementen zijn cruciaal om hier doorheen te komen.

Zowat alle sectoren hebben het moeilijk. De horeca – sowieso al een kwetsbare sector – ligt nu helemaal stil en is wellicht de laatste in de rij om te mogen heropstarten. Maar ook de eventsector, de toeristische branche, garagisten, meubelzaken… Dit is voor geen enkele sector een evidente periode.

Wat kan volgens jou de rol van advertising zijn voor een ondernemer in crisis?

Voor veel ondernemers is adverteren momenteel niet aan de orde. Omdat hun business plat ligt en ze niet of nauwelijks kunnen voldoen aan de vraag die ze via advertenties uitlokken. Veel van onze ondernemers hebben het momenteel ook financieel bijzonder moeilijk en dan is het onmiddellijk vrijmaken van advertentiebudgetten niet meteen de eerste bekommernis of prioriteit. 

Maar we zien tegelijk dat ondernemers meer inzetten op hun digitale aanwezigheid en zichtbaarheid. Websites en webshops worden extra gepromoot, evenals de mogelijkheid om te bestellen met levering aan huis. Daarom lang niet altijd via betalende kanalen, maar bijvoorbeeld via sociale media. Bij UNIZO bieden we ondernemers (met en zonder webshop) de mogelijkheid om zich te registreren op het platform www.winkelhier.be, waar klanten hen makkelijk kunnen terugvinden op trefwoord of postcode. Verder zien we ook tot onze tevredenheid dat heel wat lokale besturen ‘reclame’ maken voor de ondernemers en hun aanbod in de eigen gemeente of stad.

Momenteel ligt de focus dus best op het maximaliseren van de bedrijfsactiviteiten gedurende de crisis. Maar hoe zit het met post-corona?

Wat ondernemers en adverteerders wel al kunnen doen, is een campagne voorbereiden in functie van de heropstart of heropening van een bedrijf. Het lijkt er nu toch op dat heel wat sectoren binnen afzienbare tijd gaan mogen heropstarten. Hier en nu hebben ze de tijd om de communicatie daaromtrent voor te bereiden. 

Zonder dieper in te gaan op de verpakking van een advertentieboodschap, denk ik dat informatieverstrekking nu, meer nog dan in traditionele advertentiecampagnes, aan de orde is. En dan heb ik het niet zozeer over het product of de dienst (waarover de boodschap uiteraard moet gaan), maar meer specifiek over de veiligheidsmaatregelen die werden getroffen om een bezoek aan het bedrijf met zo weinig mogelijk risico’s voor de gezondheid  te laten verlopen. Bijvoorbeeld: “Wij ontsmetten uw wagen voor en na elke onderhoudsbeurt”. Ondernemers en adverteerders moeten samen verschillende boodschappen brengen in functie van aandacht voor het product of de dienst, voor de veiligheid en voor een vlotte doorstroming van klanten. 

Na de heropstart zal het er op aankomen zoveel mogelijk van de geleden schade in te halen, wat helaas niet altijd en overal mogelijk zal zijn. Bedrijven zullen extra op hun geld moeten letten en dat zal zich ook vertalen in de advertentiebudgetten die ze kunnen vrijmaken. Het zal hier een kwestie zijn van zoeken naar een goed evenwicht tussen ‘zuinigheid’ en ‘investeren in bekendheid’, waarbij creatief uit de hoek moet worden gekomen voor een maximale return on investment.

Veel ondernemers moesten hun aanpak, onder meer qua advertising, radicaal omgooien. Gaan we na de crisis gewoon verder zoals voorheen of denk je dat er toch langetermijneffecten zullen zijn?

Dat deze crisis de digitaliseringsgolf zal versterken, staat in de sterren geschreven. En dan vooral in onze kleine en middelgrote bedrijven. Deze crisis is wat dat betreft een wake-upcall gebleken voor veel van onze ondernemers. Denk aan de vele handelszaken die nu vaak voor de eerste keer werk willen maken van een sterke eigen website. Bij UNIZO zetten we daar volop mee op in, met onder meer een reeks van 3 nieuwe webinars over e-commerce, die werden gelanceerd op 17, 22 en 24 april. De opgenomen webinars herbekijken kan nog altijd op www.unizo.be/winkelhierwebinar.be.

Als je de lezers nog een laatste advies zou kunnen meegeven, wat zou dat dan zijn?

Als UNIZO staan wij natuurlijk weigerachtig tegenover de vele miljarden die naar buitenlandse economieën vloeien. Zo gaat jaarlijks 8 miljard naar buitenlandse webshops. We zijn realistisch genoeg om te weten dat niet alles in eigen land kan, maar nu worden toch té veel zaken in het buitenland gekocht die perfect te vinden zijn bij ondernemers van hier. Misschien niet geleverd de dag erop, maar is dat écht zo dringend? Misschien niet aan de allerlaagste prijs, maar is dat het enige dat telt? Is het milieu, de lokale economie en tewerkstelling, de sponsoring van lokale verenigingen dan niets waard?

We beseffen dat veel consumenten het niet uit kwade wil doen, ze staan er gewoon niet bij stil. Mocht iedereen al proberen om het lokaal te zoeken en mits wat toegevingen misschien effectief ook lokaal te kopen, dan zouden we al een hele stap verder staan in het behoud van onze eigen economische levensstandaard. Zo ook voor adverteerders. Te weinig wordt er nagedacht over de bestedingen in eigen land of het buitenland. Elke euro bij Facebook of Google is een euro die niet naar de lokale media gaat. Staat iemand daar bij stil?

Mijn boodschap naar ondernemend Vlaanderen zou toch zijn om goed na te denken voor je bespaart op communicatie en marketing. We leven in een wereld waar de ‘verpakking’ een immense invloed heeft. Het gaat uiteraard nog altijd over het product of de dienst in de eerste plaats, maar dat goed aan de man of vrouw kunnen brengen, maakt dikwijls het verschil. En dat doe je met goeie reclame.

 

#adverteerlokaal

Hartelijk bedankt, Danny!

Bekijk hier ook What’s UP, mate? #1 met Marc Fauconnier. 

 

Delen