< Terug naar cases

KBC - Corona & uw geld

Basic info

Artikel HLN KBC

Adverteerder: KBC

Product/merk: KBC

Titel/platform: HLN, hln.be, 7s7.be, De Morgen, Joe, Qmusic, VTM Nieuws

Sector: Finance

Periode: April 2020

 

De campagne

HLN lanceerde een corona-initiatief: “Stel je vragen rond corona aan HLN”. Na een 14-tal dagen in lockdown kreeg de redactie meer dan 80.000 vragen binnen van ongeruste lezers. Het viel de redactie op dat er een evolutie zat in de vragen: ze gingen meer en meer over financiën en minder over gezondheid, waar dat eerder omgekeerd was.

Ook KBC merkte dat veel klanten met vragen zaten rond de impact van de coronacrisis op hun bankzaken. Om de mensen gerust te stellen en een waardevolle bijdrage te leveren, besloot KBC relevante content te creëren. Hierin moesten de meest gestelde en prangende vragen beantwoord worden. Deze FAQ had zo'n grote sociale relevantie, dat ze werd opgepikt in al onze media. Door de content vervolgens te ondersteunen met een native campagne, heeft KBC het topic volledig geclaimed. 

Fase 1

Het onderzoek

De campagne werd allereerst gevoed door een onderzoek, dat georganiseerd werd door KBC in samenwerking met HLN en VTM Nieuws. Via een onderzoeksbureau werd er in een online bevraging nagegaan van welke geldvragen de Belg wakker ligt in tijden van corona.

Hierin wordt onder andere gevraagd naar jobzekerheid, woonleningen en financiële stabiliteit, maar ook bijvoorbeeld naar de visie van de Belgen op klimaatbewust leven, hun vrijetijdsbesteding en lokaal kopen.

 

Corona & uw geld in VTM NIEUWS

Fase 2

Redactionele integraties

De resultaten van dit onderzoek werden opgepikt door verschillende redacties: VTM Nieuws, HLN, Joe, Qmusic en Blijf in uw Kot op VTM. 

In Het Laatste Nieuws verscheen er een redactioneel artikel in verband met het onderzoek, getiteld “1 op 10 zit nu al in slechte papieren, blijkt uit enquête”. Ook op hln.be en 7s7.be werden online afgeleiden van het artikel geplaatst. Onderaan de pagina lanceerde de redactie een oproep om zelf vragen in te sturen over ‘Corona & uw geld’. De vragen die binnenkwamen, werden gebundeld in een aantal thema's die als ruggengraat dienden voor de native artikels. 

Het onderzoek zat in het radionieuws en er werd ook een interview afgenomen met de woordvoerder van KBC.

 

Artikel HLN

Corona duwt ook gewone Belg in het rood

 

Fase 3

Native content

Daaraan gekoppeld liep er een grote native campagne met het thema 'Corona & uw geld’ van 04/04 tot en met 13/04. Hierin beantwoordt Dirk Ector, Directeur ondernemers van KBC, de vragen die ingestuurd werden door de lezers. Verschillende topics werden onder de loep genomen: lenen, verzekering, beleggen, dagelijks bankieren, belastingen, vastgoed, premies, economische toekomst, pensioen en wat na corona.

Dagelijks verschenen er native artikels met steeds nieuwe vragen van lezers, zowel online als in print. Na twee weken intensief communiceren werden de voornaamste vragen gebundeld in een groot overzichtsartikel. De contentstrategie werd ook op 7sur7 doorgetrokken voor CBC, aan de hand van hetzelfde onderzoek. 

Daarnaast werden de native artikels geïntegreerd in de ochtendshows van Qmusic en Joe, met verwijzing naar KBC en het onderzoek.

Artikel De Morgen

Artikel De Morgen

 

Integraties Qmusic en Joe

Artikels HLN.be

Artikel HLN & KBC

 

Artikel HLN en KBC

 

Artikels 7sur7

Artikel 7sur7

 

Artikel 7sur7