Facts & Figures: DPG Media in coronatijden - update 6 april t.e.m. 12 april

Grafiek

Onze media spelen een cruciale rol in deze crisis, zij het als betrouwbare bron van informatie of als nodige entertainment tijdens het verplichte thuisblijven.

TELEVISIE: Goed weer lokt mensen uit hun kot, ‘s avonds blijven ze trouw tv-kijken

In de periode van 11 maart tot 12 april stijgt het totale zenderkijken op doelgroep VVA 18-54 (totaal tv live + vosdal), vergeleken met de periode voor de coronacrisis (12 februari t.e.m. 10 maart), zowel in primetime (+30%) als in daytime (+31%). De week van 6 t.e.m. 12 april doet het wel iets minder goed dan de weken ervoor, vooral in daytime. Het goede weer tijdens de eerste week van de paasvakantie zit daar mogelijk voor iets tussen. Vanaf 20u30 zijn de ratings dan wel weer stabiel t.o.v. de periode ervoor.

  • Met het goede weer van de voorbije week bleven minder mensen “in hun kot”. Dat uit zich ook in de kijkdichtheid van onze zenders: -8% tegenover de eerste week van april, maar dat is wel nog altijd een surplus van 11% t.o.v. pre-corona.
  • Het marktaandeel van DPG Media op VVA 18-54 stijgt in de voorbije week naar 39,4% in prime. Dat is 2% meer dan de week voordien.
  • In de periode van 11 maart tot 12 april heeft VTM het hoogste marktaandeel op VVA 18-54, zowel in prime- als in daytime. In die periode stijgt de zender in marktaandeel met  8% in prime en maar liefst 41% in daytime versus de periode voor de coronacrisis.
  • VTM Nieuws 19u blijft sterk met 39,7% als hoogste marktaandeel op VVA 18-54 tijdens de week van 6 tot 12 april. VTM scoort ook opnieuw met entertainment. Het publiek zoekt duidelijk wat verstrooiing met programma's zoals Liefde Voor Muziek (38% marktaandeel), De 25 (35,4% marktaandeel) en het nieuwe format Legomasters (meteen goed voor 32,5% marktaandeel) die deel uitmaken van de topranking van de zender tijdens de voorbije week in prime (live + vosdal).

DIGITAL: Nieuwsmerken blijven veel bezoekers trekken, long- en short-form video kennen terugval

Vergelijking van de laatste week met periode voor de corona-crisis (i.e. 10/2 tot 8/3).

Nieuwssites + apps 

  • De piek in bereik is voorbij, maar het bereik van onze Nederlandstalige nieuwsmerken blijft tussen 6 en 12 april ruim boven het niveau van voor de coronacrisis (17 februari t.e.m. 9 maart). De Morgen blijft relatief gezien de sterkste stijger.
    • HLN.be bereikt bijna 2,9 miljoen unieke bezoekers per dag. Dat is een lichte daling (-6%) tegenover vorige week, maar nog steeds 22% sterker dan voor de crisis.
    • Ook DeMorgen.be daalt (-11%), maar presteert nog steeds sterk met 432.000 unieke bezoekers per dag (+ 59% t.o.v. pre-corona).
Bereik NL nieuwsmerken

 

  • De stijging van het appbereik is duurzamer en neemt opvallend minder snel af dan het webbereik. HLN blijft nog altijd boven de grens van 600 000 dagelijkse appgebruikers. 
Daily app users

Video long-form en short-form

  • Long-form video (VTM GO) kende afgelopen week een lichte daling door het prachtige weer (-4% views en actieve gebruikers). De actieve gebruikers (+15%) en views (+39%) van VTM GO overstijgen wel nog steeds de pre-corona resultaten. Let wel: door trackingproblemen zijn de cijfers van 6 tot 12 april gebaseerd op een inschatting en beperken we ons tot de algemene observaties.
  • Short-form video kent een terugval maar blijft eveneens boven het pre-corona niveau met 2,7 miljoen dagelijkse video views afgelopen week.

RADIO EN AUDIO

  • De afgelopen week waren er 6% meer luistersessies t.o.v. vorige week. Dat maakt een stijging van + 36% vergeleken met de periode voor de crisis. Het aantal stream starts van Qmusic (+9%) en Joe (+3%) groeit dus sterk boven het niveau van voor de crisis (respectievelijk: 46% en 23%).
  • Willy blijft deze week stabiel na enkele mooie stijgingen op rij (+ 0,3% t.o.v. vorige week; +48,5% t.o.v pre-corona). 
  • Het online radioluisteren volgt ook het bioritme van de thuiswerkende Vlaming: we zien een daling in de vroege ochtend en een stijging vanaf 8u. De piek in radioluisteren verbreedt zich van 10u-12u naar 10u-16u.

 

 

Bron: Consumer Intelligence en Advertising Research DPG Media