< Terug naar nieuws

Code groen voor kijkcijfers in juni en juli

Kijkcijfers juni-juli 2020

Het marktaandeel van de DPG Media tv-zenders op VVA 18-54 in juni kwam neer op 37,51%, een stijging van 3% t.o.v. vorig jaar, en in juli op 38,71%, met een stijging van maar liefst 13,4%.

DZV

In juni haalde VTM 21,5% marktaandeel op VVA 18-54 (een lichte daling van 2% versus vorig jaar). In juli stijgt de zender dan weer stevig (+25,9% versus vorig jaar) naar 23,1% marktaandeel. Dit heeft de zender te danken aan de sportarme julimaand. Zowel in juni als in juli heeft VTM NIEUWS het hoogste marktaandeel (respectievelijk 35,7% en 37,8%, gemiddeld 601.000 kijkers). Ook Sara blijft een constante met gemiddeld 570.000 kijkers over beide maanden (31,8% marktaandeel in juni en 28,3% in juli). Het nieuwe programma De Zomer van, dat bekende Vlamingen volgt tijdens deze unieke zomer van 2020, zet een marktaandeel van 29.6% neer en 405.000 kijkers in juli.

Minions

In juni steeg Q2 maar liefst 33.4% in marktaandeel naar 8,35% op VVA 18-44. Ook in juli was er een opmerkelijke stijging van 17,8% ten opzichte van vorig jaar naar 7% marktaandeel. Tijdens de late avond peak scoort de zender die maand bijna 8% marktaandeel. Het hoogste marktaandeel scoort Q2 in juni met de animatiefilm Minions (27,6% marktaandeel en 204.000 kijkers). De films The Mountain Between Us (11,1% marktaandeel en 227.000 kijkers), Abduction (11,9% marktaandeel en 223.000 kijkers) en The Mechanic (8,7% marktaandeel en 232.000 kijkers) deden het ook prima. In juli passeert de familie Flodder met succes en scoren de drie films Flodder III, Flodder en Flodder in Amerika meer dan 18% marktaandeel en respectievelijk 234.000, 215.000 en 270.000 kijkers.

Grease

Vitaya komt in juni en juli terug op 7% marktaandeel uit op V 18-54 (in de meimaand was dat nog 5,7%). Het programma Achter Gesloten Deuren bevestigt een stevig marktaandeel (in juni 25,2% en in juli 20,4%, gemiddeld 76.000 kijkers). De films scoren opnieuw hoge kijkcijfers. In juni deden vooral Grease (15,8% marktaandeel en 151.000 kijkers) en Mona Lisa Smile (8,7% marktaandeel en 147.000 kijkers) het goed. In juli konden Royal Hearts (12,5% marktaandeel en 189.000 kijkers) en Endless Love (9,5% marktaandeel en 144.000 kijkers) de harten van de kijkers veroveren.

Saving Private Ryan

CAZ stijgt voor het eerst boven 3% marktaandeel uit op M 18-54 (3,8% in juni versus 2,3% vorig jaar en 3,4% in juli versus 2,7% vorig jaar). In juni had de oorlogsfilm Saving Private Ryan het hoogste marktaandeel (11,4% marktaandeel en 89.000 kijkers). Ook The Karate Kid (10% marktaandeel en 102.000 kijkers) en The Contractor met Wesley Snipes (7,3% marktaandeel en 130.000 kijkers) trokken veel kijkers. In de maand juli zijn vooral de twee films The Great Train Robbery (8,2% marktaandeel en 109.000 kijkers) en The Magnificent Seven (7,6% marktaandeel en 148.000 kijkers) mee verantwoordelijk voor het goede resultaat.

CAZ2 behaalt in juni en juli respectievelijk 0,51% en 0,61% marktaandeel op VVA 18-54. De hoogste scores zijn voor Chez Bompa Lawijt in juni (4,1% marktaandeel en 27.000 kijkers) en Bompa in juli (3,2% marktaandeel en 25.000 kijkers).

VTM breidt vanaf het najaar uit met VTM 2, VTM 3 en VTM 4

Van familiezender naar een familie van zenders

Delen