
Met al onze nieuwsredacties brengen we 24/7 verslag uit over de coronacrisis. Naast informeren moeten we de kijker ook blijven entertainen en ontspannen als mediabedrijf in deze tijden.
TELEVISIE
TELEVISIE: gemiddeld 2,05 miljoen kijkers in primetime in tweede week coronacrisis
- In de periode van 11 tot 24 maart stijgt het totale zenderkijken (totaal tv live + vosdal), vergeleken met de periode voor de coronacrisis, zowel in primetime (+32%) als in daytime (+34%).
- Er zitten meer en meer kijkers voor de buis, ook buiten de nieuwsupdates:
- In de tweede week (18/3 - 24/3) is die stijging sterker dan in de eerste week (11/3 - 17/3).
- Gemiddeld 2,05 miljoen mensen keken tv in primetime in de week van 18 tot 24 maart. Ook in daytime keken meer mensen tv die week.
- Het marktaandeel van VTM verhoogt zowel in daytime als in primetime.
- Het corona-initiatief “Blijf in uw kot!” - elke ochtend tussen 9 en 12 op VTM of ook te bekijken via VTM GO - scoort 30% marktaandeel.
- Op programmaniveau is de stijging in marktaandelen duidelijk zichtbaar: VTM Nieuws 19u haalt +37%, maar ook andere prime formats stijgen:
DIGITAL
DIGITAL: Meer bezoeken nieuwssites en -apps, stijging long- en short-form video
Vergelijking van de laatste week met de weken van 2020 tot voor de corona-crisis (i.e. tot 8/3)
Nieuwssites + apps (tot 22/3)
- Onze nieuwssites zagen het aantal unieke browsers/dag groeien, zowel op website als app:
- +54% voor HLN (vs. +38% W-1)
- +188% voor De Morgen (vs. +130% W-1)
- +122% voor 7sur7 (vs. +63% W-1)

- Ook de average daily time in de apps stijgt:
- +65% voor de HLN app (vs. +53% W-1)
- +68% voor de 7sur7 app (vs. +58% W-1)
- +25% voor de De Morgen app (vs. +23% W-1)

Video long-form en short-form
- Het aantal wekelijkse active users van VTM GO stijgt verder (+41% vs. +38% W-1).
- Net geen 4 miljoen long-form video views voor VTM GO afgelopen week (+58%). Dat zijn er maar liefst 700.000 meer dan vorige week, toen er ook al sprake was van een uplift.
- Door het verhoogde bereik op onze nieuwsmerken scoort short-form video ook: de dagelijkse short-form video views stegen de voorbije week en haalden net niet de kaap van 5 miljoen views (+84% vs. +31% W-1).
KRANTEN
KRANTEN: sterke toename verkoop
Onze kranten blijven een belangrijke bron van nieuwsgaring bij de consument. 85% van onze lezers hebben een abonnement en krijgt dagelijks de krant in de bus. De overige 15% wordt verkocht via krantenwinkels en kleine en grotere warenhuizen. In die losse verkoop zagen we de afgelopen week een sterke meerverkoop omdat daar extra bevoorraad werd
MAGAZINES
MAGAZINES: meer tijd om te lezen
In tijden van quarantaine is ontspannen belangrijk en krijgen magazines meer aandacht. Ondanks de sluiting van een aantal krantenwinkels, noteren we toch een meerverkoop na de eerste week van de coronacrisis. Vooral in supermarkten stijgt de losse verkoop van de DPG Media-magazines: mensen nemen tijdens het inkopen van hun quarantainevoorraad ook hun favoriete magazines mee, zo blijkt;
RADIO
RADIO: meer (digitale) luisteraars
Er zullen geen traditionele CIM RAM cijfers zijn voor maart en april door de“blijf-in-uw-kot”-maatregel. Maar het actuele volume van onze dagelijkse digitale luistercijfers geeft wél duidelijke indicaties. Wat blijkt? Het publiek luistert meer radio in quarantaine.
- In de week van 15/3 tot 21/3 steeg het gemiddeld aantal luisteraars per dag van onze radiozenders samen met +25% vergeleken met de eerste weken van maart (1/3 tot 14/3).
- De sterkste groei in luisteraars zien we bij Qmusic, met + 47%: een impact van de 90's week.
- Het aantal stream starts steeg in diezelfde periode met +40% voor al onze zenders. Bij Qmusic alleen was dat +68%.
(bron: Triton)