< Terug naar nieuws

DPG Media sluit 2019 af als grootste zendergroep

Kijkcijfers december 2019

BGT

We eindigen 2019 met een sterke maand december waarin DPG Media 37,6% marktaandeel behaalde bij VVA18-54. DPG Media blijft daarmee ruim de grootste zendergroep.

VTM groeit sterk met 24% marktaandeel bij VVA 18-54 (t.o.v. 21,7% marktaandeel in december 2018). Vooral het recurrent blok wint stevig: Familie (34,4% markaandeel en 736.000 kijkers) en VTM Nieuws (34,7% marktaandeel en 647.000 kijkers) behalen de hoogste cijfers van het jaar. Ook in prime groeit VTM dankzij topformats Belgium ’s Got Talent (45,7% marktaandeel en 982.000 kijkers), Hoe Zal Ik Het Zeggen (37,5% marktaandeel en 937.000 kijkers) en Code van Coppens (33% marktaandeel en 703.000 kijkers). Maar liefst 1.054.000 kijkers stemden af op de finale van Belgium ’s Got Talent (51% marktaandeel). Aftellen naar het nieuwe jaar deden meer dan een half miljoen kijkers met het concert van Niels Destadsbader (35,6% marktaandeel, 558.000 kijkers).

Film deed het in december ook zeer goed bij VTM. De kerstklassiekers Home Alone (35,3% marktaandeel, 526.000 kijkers) en Home Alone 2 (33% marktaandeel, 536.000 kijkers) bleven populair. Ook de Disneymarathon lokte heel wat kijkers met 31,4% marktaandeel voor Snow White And The Seven Dwarfs (361.000 kijkers) en 31% marktaandeel voor Beauty & The Beast (702.000 kijkers).

CL

Q2 bleef in december relatief stabiel ten opzichte van november, met 7% marktaandeel bij VVA18-44. Voetballiefhebbers konden in december genieten bij Q2. De UEFA Champions League-wedstrijd Club Brugge - Real Madrid was goed voor 14% marktaandeel en 591.000 kijkers. Ook de matchen van de Croky Cup haalde mooie kijkcijfers: Q2 zond de twee 8ste finales Moeskroen – Anderlecht (19% marktaandeel en 450.000 kijkers) en Oostende - Club Brugge (16% marktaandeel en 427.000 kijkers) uit, alsook de twee kwartfinales Standard - Antwerpen (13% marktaandeel en 411.000 kijkers) en Zulte Waregem - Charleroi (6% marktaandeel, 205.000 kijkers). Andere toppers waren de films Murder On The Orient Express (13% marktaandeel, 263.000 kijkers), Bad Moms 2 (22% marktaandeel, 254.000 kijkers) en Die Hard (9% marktaandeel, 189.000 kijkers).

Vitaya was goed voor 7% marktaandeel op V18-54. Heel wat kerstfilms deden het goed, met als toppers Christmas Connection met 11% marktaandeel (226.000 kijkers), A Christmas Cruise met 13% marktaandeel (195.000 kijkers) en Journey Back To Christmas met 11% marktaandeel (188.000 kijkers).

CAZ bleef in december stabiel ten opzicht van november, met 2,2% marktaandeel bij M18-54. Toppers waren de films The Contractor (3% marktaandeel en 97.000 kijkers), Beverly Hills Cop III (5% marktaandeel en 93.000 kijkers) en A Bronx Tale (6% marktaandeel en 91.000 kijkers).

Delen