< Terug naar nieuws

Ebiquity plc stelt de Belgische editie voor van de “Re-evaluating Media” studie

Ebiquity stelt de Belgische editie voor van de “Re-evaluating Media”, een studie die voor het eerst werd uitgevoerd in 2018 voor de UK markt, en die werd gerealiseerd in samenwerking met Echo Research en UBA op verzoek van VIA.

Voor het Belgische luik werd een onderzoek uitgevoerd samen met de UBA bij meer dan 100 marketeers en mediaspecialisten. Hen werd gevraagd welke attributen van media het belangrijkste zijn om een campagne te voeren die de businessresultaten op langere termijn doet groeien, en wat hun eigen mening en ervaring is over de waarde van de media.

De bevindingen tonen een fundamenteel verschil tussen de perceptie en het bewijsmateriaal dat voorligt. In de perceptie van adverteerders en agentschappen zijn het social media en online video die het best presteren op het geheel van de attributen, gevolgd door radio en tv. Op basis van het bewijsmateriaal van meer dan 140 studies zijn het echter tv en radio die het best performen, terwijl online video en online display het zwakste scoren. 

De resultaten tonen eveneens aan dat doelgroepgerichtheid (“targetability”) de eigenschap is van media die het meeste bijdraagt tot de groei van business resultaten op de langere termijn. De capaciteit om de merkvoorkeur te verhogen en het realiseren van een positieve emotionele respons scoren 2de en 3de. Targetability heeft in deze Belgische editie aan belang gewonnen ten opzichte van de UK-editie, wat kan wijzen op een groeiend belang van deze eigenschap – los van de lokale markt elementen die ook mede bepalend zijn.

Nathalie Taboch, General Manager Ebiquity France & Belgium zegt hierover: “In een diverse markt zoals de Belgische, waar adverteerders naast de snelle digitalisering ook een zeer gesegmenteerde markt als uitdaging hebben, is doelgroepgerichtheid belangrijk geworden. Het is geen verrassing dat digitale media zeer goed presteren op dat gebied. Het is belangrijk voor adverteerders om de media mix te re-evalueren wanneer ze merkopbouw en een breder bereik nastreven, en wanneer ze de meest effectieve campagne willen realiseren.”

Chris Van Roey, CEO van UBA: “Wij vonden de UK studie al heel interessant, maar het is nog beter dat we nu ook resultaten hebben gebaseerd op Belgische onderzoeksrapporten en op de mening van onze leden. Het geeft de juiste inzichten om tot de optimale mediamix te komen voor reclame-effectiviteit.”

De studie werd gepresenteerd in première op de UBA Media Date op 29 Augustus, en staat ook op de agenda van het CommPass Symposium “Judging the Evidence” van 5 September 2019. (www.commpass.media)

De volledige studie met de bronnen van bewijsmateriaal en de scores die er werden van afgeleid kan worden gedownload op www.ebiquity.com, www.ubabelgium.be, of www.viabelgium.media

Delen