< Terug naar nieuws

Facts & Figures: DPG Media in coronatijden - update 13 april t.e.m. 19 april

Grafiek

Met al onze nieuwsredacties brengen we 24/7 verslag uit over de  coronacrisis. Naast informeren moeten we de kijker ook blijven entertainen en ontspannen als mediabedrijf in deze tijden.

TELEVISIE

De kijkdichtheid van de DPG Media zenders stijgt opnieuw na 2 weken van daling tijdens de paasvakantie en het mooie weer (+ 4% t.o.v. week 15) en blijft nog steeds hoog (+16% t.o.v. pre-Corona). In de periode na de uitbraak vanaf 11 maart tot 19 april keken gemiddeld 1,9 miljoen Vlamingen in prime naar tv (live + VOSDAL). Op de doelgroep VVA 18-54 stijgt de gemiddelde rating 30% versus dezelfde periode in 2019 en +29% ten opzichte van de periode voor de uitbraak (12/2-10/3). Opvallend is dat meer jonge mensen (15-34) naar tv kijken ; een uplift van 42% versus dezelfde periode vorig jaar en +39% versus de pre-corona tijd.

  • Het marktaandeel van de DPG Media tv-zenders op VVA 18-54 is in de laatste week opnieuw gestegen naar 39,7% in prime. VTM piekt naar bijna 28% marktaandeel op de commerciële doelgroep in prime en stijgt hiermee 8% in marktaandeel versus de periode voor de uitbraak en 12% versus dezelfde periode vorig jaar (11/3-19/4).
  • De top ranking van VTM (17.00-23.59 uur) in marktaandeel wordt die week geleid door het EXTRA NIEUWS op 15/4 waarin de nieuwe maatregelingen door de veiligheidsraad werden verkondigd (43% marktaandeel op VVA 18-54).  
  • In het entertainment genre scoort VTM het hoogste marktaandeel van alle Vlaamse zenders met Liefde voor muziek (42,9% marktaandeel).  De zaterdagavond blijft ook sterk met het programma 25 (37,7% marktaandeel). LEGO MASTERS (34,3% marktaandeel) bevestigt haar plaats bij de top programma’s van VTM in prime (live+VOSDAL).

DIGITAL

Vergelijking van de laatste week met periode voor de corona-crisis (i.e. 10/2 tot 8/3).

Nieuwssites + apps 

  • De piek in bereik is voorbij, maar het bereik van onze Nederlandstalige nieuwsmerken blijft tussen 13 en 19 april ruim boven het niveau van voor de coronacrisis (17 februari t.e.m. 9 maart). De Morgen blijft relatief gezien de sterkste stijger.
    • HLN bereikt ruim 2,8  miljoen unieke browsers per dag. Dat is een lichte daling (-3%) tegenover vorige week, maar nog steeds 19% sterker dan voor de crisis.
    • Ook De Morgen daalt (-12%), maar presteert nog steeds sterk met 380.000 unieke browsers per dag (+ 39% t.o.v. pre-corona).Average daily unique browsers per week

       

De stijging van het appbereik is duurzamer en daalt niet verder. HLN blijft nog altijd boven de grens van 600 000 dagelijkse appgebruikers. Bij De Morgen wordt zelfs opnieuw een stijging genoteerd.

average daily app users per week

Video long-form en short-form

  • Long-form video (VTM GO) blijft het goed doen en kende afgelopen week met een stijging in actieve gebruikers en video views één van de beste weken ooit. Let wel: ook deze week zijn de cijfers deels gebaseerd op een inschatting door trackingproblemen bij iOS-gebruikers op 13 en 14 april. ​​​​​​​
  • Met 2,3 miljoen dagelijkse video views afgelopen week was het voor short-form video een mindere week.

AUDIO

  • In de week van 13 tot 19 april lag het aantal stream starts van de DPG Media zenders 24% hoger dan voor de coronacrisis. Vergeleken met vorige week noteren we een lichte daling (-9%).
  • Het aantal stream starts van Qmusic is nog steeds 34% hoger dan voor de crisis (-8% versus vorige week). Joe doet het 12% beter dan pre-corona (-9% versus vorige week) en Willy +40% tegenover pre-corona (-6% versus vorige week).

 

Delen