< Terug naar nieuws

Facts & Figures: DPG Media in coronatijden - update 23 t.e.m. 29 maart

facts & figures

Met al onze nieuwsredacties brengen we 24/7 verslag uit over de  coronacrisis. Naast informeren moeten we de kijker ook blijven entertainen en ontspannen als mediabedrijf in deze tijden.

NIEUWS & ENTERTAINMENT

De Vlaming volgt nog steeds massaal het nieuws.

  • HLN.be bereikt dagelijks 3,2 miljoen unieke bezoekers (UB’s) (-9% t.o.v. vorige week). Dat zijn 873.000 UB’s meer dan voor de COVID-19 uitbraak in Vlaanderen.
  • DeMorgen.be bereikt dagelijks 525.000 unieke bezoekers: bijna een verdubbeling van hun pre-corona bereik.


Dat het coronanieuws nog altijd sterk gelezen wordt, blijkt ook uit het aantal pageviews voor de HLN-Live blog. Deze live-blog werd dagelijks ruim 2,1 miljoen keer gelezen.

TV & VIDEO

Het totale zenderkijken stijgt met 34% in coronatijden in vergelijking met de tijden pre-corona. Duiding en entertainment blijven cruciaal nu. De kijkdichtheid van de DPG Media zenders blijft stabiel t.o.v. vorige week; nog steeds ongeveer een kwart hoger in vergelijking met pre-corona tijden.

zenderkijken +34%
  • VTM haalt het hoogste marktaandeel voor maart in 10 jaar (28%). record mkt aandeel vtm maart

     

  • Het VTM Nieuws werd - net zoals vorige week - op de voet gevolgd. Goed voor een gemiddeld marktaandeel van maar liefst 38,8% (VVA 18-54). Op twee dagen (23 en 25 maart) werd de kaap van 1 miljoen kijkers gerond. 
  • Op maandag 23 maart kreeg de kijker voor het eerst ook een unieke blik achter de schermen in de strijd tegen het coronavirus dankzij het programma ‘Helden van hier: Corona’. Met een marktaandeel van 29,2% (VVA 18-54) werd de start van de reeks niet gemist.
  • Ook VTM GO heeft een absolute recordmaand achter de rug: met maar liefst 700.000 actieve gebruikers (+23% t.o.v. februari) die samen 16 miljoen video’s consumeerden (+ 42% t.o.v. februari), werd onze content ook online massaal bekeken. De stijging was het grootst bij onze lineaire toppers zoals bvb. VTM Nieuws, Blind Getrouwd en De Buurtpolitie, maar ook de catalogus doet het goed met een opvallende stijging voor de serie ‘Cordon’.

RADIO & AUDIO

Het digitale radio luisteren zet zich verder.

  • De DPG Media radiomerken noteerden de afgelopen week iets minder stream starts (-8% t.o.v. vorige week). Ondanks deze daling ligt dat aantal stream starts 36% hoger dan in pre-corona tijden.
  • De daling is het gevolg van een (lichte) terugval bij Qmusic (-17%) na de zeer straffe week met Q’s I Love the 90’s Top 500. Bij JOE (+9%) en Willy (+3%) blijft de stijgende trend zich doorzetten.


Source: DPG Media Consumer Intelligence

 

Delen