< Terug naar nieuws

Marktleiders in magazines verenigen zich in Magixx

Vilvoorde - Ook de laatste maand van 2020 zit vol verrassingen. De drie grootste Belgische magazine-uitgevers hebben namelijk besloten om hun krachten te bundelen onder de nieuwe koepel Magixx. Vanaf 1 januari 2021 zal Magixx aan adverteerders een verenigd nationaal aanbod presenteren dat de belangrijkste titels omvat. 

De liefde van de Belg voor magazines en tijdschriften groeit weer. Om deze positieve tendens voluit te versterken, besloten de drie Belgische marktleiders in magazine land zich te verenigen. Vanaf 1 januari 2021 zullen Roularta, Rossel en DPG Media onder de naam Magixx aan adverteerders de mogelijkheid bieden om vanuit één nationaal aanbod de lezers van de grootste tijdschriftentitels te bereiken. Deze nieuwe samenwerking is 100% Belgisch en uniek voor de Belgische markt

Naast een geconsolideerd aanbod voor de markt, zal Magixx nieuwe magazine advertising solutions lanceren in print en digitaal. Ook het aankoop- en reservatieproces wordt aangepakt en vereenvoudigd. Zo wil Magixx de verbindende kracht zijn tussen de adverteerders en het stijgende aantal Belgische magazine lezers. 

De drie marktleiders willen met Magixx ook nieuwe, relevante KPI’s bepalen voor de magazinemarkt in deze digitale wereld. Dat het Roularta, Rossel en DPG Media menens is met het nieuwe initiatief, valt af te lezen aan het feit dat Magixx onmiddellijk start met een dedicated magazine Magixx - sales per regie. Bruno Liesse zal hen ondersteunen met een argumentatie op basis van research.

Mireille De Braekeleer

National Sales Director, Roularta

“Ik kijk er echt naar uit om samen met DPG Media en Rossel via Magixx de blijvende kracht van magazines onder de aandacht van onze adverteerders en agencies te brengen. We werkten in deze Corona Tijd met het tijdelijk product ‘Wow’ al fijn en succesvol samen. De laatste CIM cijfers openden finaal onze ogen dat ook de sterkste magazine merken samen de helft van alle Belgen bereiken met daarbovenop een hoge impact door de vele contact kansen. Enkel magazine merken hebben zo’n unieke en sterke band met hun publiek, en bieden zo veel vertrouwen en veiligheid aan de merken die erin adverteren en er groot geworden zijn. ”

Magazinemarkt gaat crossmediaal

2020 was ook voor de tijdschriftenwereld een bewogen jaar. De digitale omschakeling van papier naar online platformen ging in een stroomversnelling en het aantal online lezers steeg drastisch. 

De magazine spelers hebben de crisis aangegrepen om hun strategieën op het vlak van digitale verspreiding en print verder uit te werken. Het resultaat? De papieren verkoop stabiliseerde en men bereikte een nieuw digitaal lezerspubliek. Die groei valt ook af te lezen uit de laatste CIM-cijfers: magazines zitten in de lift. 

Mieke Berendsen

Business Developer Manager Publishing, DPG Media

“Het is mooi om naast de kranten ook de magazines te bundelen. Het versterkt niet enkel de positie van het medium, maar het maakt het leven voor de adverteerder ook eenvoudiger.”

Delen