< Terug naar nieuws

CIM radio: Qmusic groeit fors door, Joe bevestigt als derde grootste radiozender van Vlaanderen

Willy stijgt spectaculair op 12+ en in zenderdoelgroep 18-54.

Qmusic verstevigt haar eerste plaats in de zenderdoelgroep 18-44 met een forse stijging van 22,1% naar 23,8% marktaandeel. Ook bij het brede publiek (12+) groeit Qmusic stevig door van 12% naar 13,7% marktaandeel en blijft daarmee de tweede grootste radiozender in Vlaanderen. Joe bevestigt als derde grootste zender en haalt 9,2% marktaandeel (12+). Dat blijkt uit de nieuwe CIM-luistercijfers die vandaag, vrijdag 20 augustus 2021, bekendgemaakt zijn voor de periode van 1 maart 2021 tot en met 30 juni 2021.

Michael Dujardin, channel manager Qmusic: “Bij Qmusic hadden we in het voorjaar een duidelijke focus op onze spits-programma’s - Maarten & Dorothee in de ochtend, Vincent Live in vooravond - én op grote acties als de Q-Escape Room, de Q-Sunset Loft en de 1000ste show van ons ochtendduo. Het hele team is dan ook enòrm blij en dankbaar dat Vlaanderen ons zo intens in de armen blijft sluiten. De volgende weken komen grote namen als radio-icoon Tom De Cock, één van Vlaanderens grootste hitmakers Regi Penxten en de Nederlandse top-dj Armin van Buuren Qmusic verder versterken. In combinatie met een aantal grote acties en de 20ste verjaardag van onze radiozender wordt het een najaar om naar uit te kijken.”

Robin Vissenaekens, channel manager Joe: “Na jaren hard werken met het hele team ben ik blij om te zien dat we twee keer op rij de derde grootste zender van Vlaanderen zijn en veel Joe-fans hebben. Daarnaast maken we voor onze luisteraars al drie jaar op rij digitale radiozenders zoals Joe 60's & 70's, Joe 80's & 90's, Joe Easy en de nieuwkomer Joe Lage Landen. Het omarmen van die radiozenders levert nu ook een mooi resultaat op."

Ook Willy stijgt spectaculair bij het brede publiek (12+) en verdubbelt het marktaandeel van 0,5% naar 1,2%. Op de zenderdoelgroep 18-54 is er eveneens een stevige groei naar 2,3% marktaandeel. Willy is daarmee de grootste digital only-zender in Vlaanderen. Samen met Willy scoren de digitale themazenders van Qmusic en Joe goed in de meting en halen ze samen 4,7% marktaandeel op 18-54.

Annelies Oryechannel manager Willy: “Het is fantastisch om alle fijne reacties die we dagelijks krijgen vertaald te zien in deze cijfers. We horen elke dag dat nieuwe mensen Willy ontdekken, dat ze zich weer thuis voelen bij een radiozender en dat wij erin slagen om hen de ideale mix van de beste gitaarplaten van vroeger en nu te geven. We voelen aan alles dat er iets beweegt, dat Willy leeft. Nu weten we het ook zeker. Dat Willy dit cijfer op nog geen twee jaar tijd haalt zonder FM-frequentie is best straf. Willy gaat met nog meer goesting en ambitie het nieuwe radioseizoen in met een ploeg van die hard muziekliefhebbers die niets liever doen dan hun passie met de hele wereld delen.”

TOPradio kent deze meting een daling van de gemeten luisterduur en valt daardoor terug naar een marktaandeel van 0.8% op 12+, komende van 1%. Op 18-54 is dit 1.5%.

Steve Van den Audenaerde, Head of Radio Business & Development DPG Media: "Dat Qmusic en Joe de tweede en derde plaats in marktaandeel op 12+ bevestigen reflecteert het optimisme en dynamisme bij de radio-poot van DPG Media. Willy wordt nu de grootste pure digitale zender (DAB+ en streaming) en stijgt op de kern-doelgroep 'mannen 35-54 SG 1-4' tot maar liefst 7.1% marktaandeel. De luisteraar is niet meer weg te slaan van de digitale themazenders en dat levert zeker bij Joe een mooi resultaat op. Samen met TOPradio worden onze 'mix'-combinaties door het aantoonbare succes sterker dan ooit. Als adverteerder geniet je daardoor maximaal van vaste winnende waardes en het succes van de radio-digitalisering van broadcast."

Delen